donderdag 28 maart 2024

TV-films vertellen wél een verhaal

Huishoudelijk werk doe ik heel weinig omdat ik vaak fouten maak met scherven die ik niet op kan ruimen tot gevolg. Lang lezen kan ik niet omdat mijn ogen gaan tranen. Dus zit ik veel televisie te kijken en ik moet zeggen dat het de avond vult.


Russisch gevaar
Informatieve programma's bekijk ik zelden. De talrijke talkshows zijn oppervlakkig en gevoelig voor de stemming van de dag. Neem Oekraïne. Het is duidelijk dat de Russen die oorlog nooit zullen winnen, omdat ze te zwak zijn. Ze kunnen nooit tegen het westen op met zijn omvangrijke industrieel apparaat. Toch wordt nu veel ophef gemaakt over de Russische oorlogseconomie, alsof een land dat ver achter blijft bij het westen nu ineens naar behoefte drones en granaten kan produceren, alsof er geen corruptie is en alsof er geen hulpmiddelen nodig zijn zoals grondstoffen en machines. Met een procentje extra naar defensie pareert het westen dat moeiteloos. Toch maken mensen zich echt zorgen over de Russische oorlogsindustrie en voeren er gewichtige gesprekken over. Tot we op een gegeven moment beseffen dat de Russen heel inefficiënt zijn in alles wat ze doen.  Behalve olie en gas exporteert het land nauwelijks iets.

De kabinetscrisis is een ander voorbeeld. De oude regering blijft zitten tot zij het heft kan overgeven aan de nieuwe. Het land wordt dus altijd bestuurd, ook in extreme situaties. Op een gegeven moment hebben we een nieuwe regering, over rechts natuurlijk, want dat willen de meeste mensen. Een nieuwe manier om de problemen op te lossen zal er niet komen, dus wordt het een kwestie van prioriteiten stellen.

Mannenzender
Het zal duidelijk zijn: een fan van de publieke omroep ben ik niet. Ik kijk heel vaak naar wat de mannenzender heet, RTL 7. Soms hebben ze goede films. Verder zijn er actiefilms, waarin er geschoten wordt of mensen lopen voor iets weg. Het is meteen spannend en aan het eind winnen de goeden.  Misdaad is ook aantrekkelijk. Niet alleen omdat er recht wordt gedaan, maar ook omdat de boeven kansloos zijn. De manier waarop bijvoorbeeld bloedsporen gevonden worden met een speciale zaklantaarn. Dan weet je onmiddellijk dat de boeven ’t haasje zijn, want ze hebben overal sporen achtergelaten.

Het is allemaal heel overzichtelijk en een echt verhaal. En dat is wat ik tegen de publieke omroep heb. Ze vertellen niet het hele verhaal, om het spannend te maken. Inhoudelijk stelt het niet zoveel voor en dan prefereer ik een écht spannend verhaal.

(eindredactie: Angeline Jansen)

De eenvoudigste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Open op de klaplijst Reageer als en klik op Naam/URL. Voer je naam in en gebruik als URL: www.mn.nl. De reactie wordt dan gepubliceerd onder jouw naam

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten