vrijdag 22 maart 2024

Toch net een goed mens

Ben ik eigenlijk een goed mens geweest?  Tot nog toe, want ik weet niet wat voor kwaad ik de komende paar jaar nog zal aanrichten. Misschien word ik wel verbitterd en boos en ben ik voor mijn omgeving niet te genieten. Tot dusver slaag ik er meestal in prettig gezelschap te zijn. Soms neemt woede bezit van mij, maar dat is relatief uitzonderlijk.

Anti-liegbeleid
Aan mijn opvoeding heeft het niet gelegen. Liegen was een doodzonde en ook huichelen werd afgekeurd. Beloftes moest je gestand doen. Soms moest je onder dwang een loopje nemen met de waarheid, maar dat waren uitzonderingsgevallen. Ook in de verhouding met mijn vrouw en mijn vrienden voerde de waarheid de boventoon. Een enkeling loog structureel, maar die leugens waren doorzichtig of onbelangrijk.

Waarheden
In mijn werk als journalist heb ik natuurlijk veel leugens opgeschreven, maar het was mijn taak om weer te geven wat er gezegd werd. Mijn oordeel over het waarheidsgehalte was irrelevant. Er zijn weinig beroepen waarin de waarheid gesproken wordt en niets dan de waarheid. Vaak weet je niet of iets waar is, omdat je uit moet gaan van bepaalde feiten en je moet aannemen dat die kloppen.

Aparte bank
Een apart geval was toen ik op de afdeling public relations werkte en gedwongen was een beeld van de toestand van het bedrijf te schetsen wat niet helemaal in overeenstemming was met de werkelijkheid. Liegen deed ik niet maar de waarheid spreken ook niet en ik was heel goed in A zeggen op zo'n manier dat je B las. Ik kan dat werk relativeren, maar evengoed ben ik er niet trots op.

Minder lachen
Ik ben niet trots op mijn leven en geloof niet dat de wereld veel gemist heeft als ik er niet geweest was. Maar wacht, mijn humor had ook niet bestaan en de mensen hadden minder gelachen. Misschien helpt dat me over de streep en doet me belanden bij de goede mensen.  

(eindredactie: Angeline Jansen)


De eenvoudigste manier om te reageren is via facebook of 
michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Open op de klaplijst Reageer als en klik op Naam/URL. Voer je naam in en gebruik als URL: www.mn.nl. De reactie wordt dan gepubliceerd onder jouw naam


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten