vrijdag 8 maart 2024

Ik geloof in een soort hemel

Ik geloof in het hiernamaals. Hoe dat eruit ziet weet ik natuurlijk niet, maar er zijn meer dingen onvoorstelbaar. Zoals dat het heelal uitdijt sinds de oerknal, terwijl het logisch is dat die expansie zou vertragen. En wij leerden op de middelbare school dat alle elementen bestonden uit drie soorten kerndeeltjes: protonen, elektronen en neutronen. Dat blijkt allemaal heel wat ingewikkelder te liggen. Zo is het begrip kerndeeltje achterhaald, doordat  sommige deeltjes op twee plaatsen tegelijk zijn, terwijl andere alleen bestaan als ze bewegen.


Modern
Het hiernamaals is iets betrekkelijk nieuws: in het Oude Testament komt het niet voor. Voor mensen met een statische levenswijze ligt continuïteit voor de hand. Voor wie zijn voorouders onder de drempel van zijn huis begraaft en hetzelfde land bewerkt als zij, vloeien verleden, heden en toekomst in elkaar over.

Ook de universele God voor alle mensen bestond nog niet. Er waren alleen nationale goden. Andere volkeren waren rivalen of vijanden. Zelfs degene die in een hemel geloofde, wilde deze niet delen met heidenen en ketters.
De hemel waarin ik ben opgevoed was alleen toegankelijk voor rooms-katholieken en heidenen die niet beter wisten, omdat ze nooit geconfronteerd waren met het ware geloof.  Verder was de hemel betrekkelijk saai. Je at met een gouden lepel rijstebrij en was verder gelukkig in de aanbidding van God. Spelen was er niet bij.

Saai
Ik geloof nu dat de hemel toegankelijk is voor alle mensen van goede wil. Verder heb ik daarbij het gevoel van thuiskomen en samen zijn, je wordt herenigd met mensen uit je verleden en de toekomst. Zo verwacht ik dat het zal zijn en ik ben niet de enige. Can so many people be wrong? Ja, de geschiedenis geeft genoeg voorbeelden van collectieve verdwazing.  Het voornaamste argument is dat we weinig begrijpen van de wereld om ons heen en dat dus alles mogelijk is. 

(eindredactie: Angeline Jansen)

De eenvoudigste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Open op de klaplijst Reageer als en klik op Naam/URL. Voer je naam in en gebruik als URL: www.mn.nl. De reactie wordt dan gepubliceerd onder jouw naam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten