vrijdag 1 maart 2024

Een kwestie van geluk

Je zit er op te wachten als je naar een romcom kijkt. Het moment dat de monden bij elkaar komen. En dan weet je: het geluk is daar.

Onvoorspelbaar
Uiteraard is het zo dat kussen fijn is en liefde blij maakt, maar als je in je geheugen geluksmomenten zoekt, vind je niet in de eerste plaats de voor de hand liggende  vreugdevolle momenten zoals de eerste kus of de ontmaagding van de geliefde. Kennelijk is er op die momenten teveel dat de geest bezig houdt. Doe ik het wel goed? Is dit het juiste moment om te tongen? Doe ik haar pijn? 

Hetzelfde geldt voor veel momenten waarop je een stap voorwaarts zet. Bij de uitreiking van de diploma's van de middelbare school -  mij was per telefoon meegedeeld dat ik tot de geslaagden behoorde -  zat ik zo zenuwachtig te roken dat ik de neiging had om een sigaret op de steken terwijl ik er al een in mijn mond had.

Olijven
In mijn geest zoekend naar geluksmomenten kwam ik allereerst op mijn eerste liftreis naar Italië. Het zomerweer liet op zich wachten en op de Brennerpas mistte het constant en regende het geregeld. Aan de zuidkant van de pas was het weer niet beter dan aan de noordkant, zodat ik ontevreden ging slapen. Ik ontwaakte echter in de volle zon in een romantische olijfgaard die ik alleen in het donker had gezien en waarvan ik niet besefte hoe exotisch die was. Een diep geluksgevoel trok door mijn lijf.

Den Haag
Dat moment in Italië valt nog te verklaren als een ogenblik van opluchting.  Een ander geluksmoment dat mij sterk voor ogen staat, was een wandeling die ik maakte met twee vrienden. Het was in Den Haag en we liepen over een brug naar het centrum en ik was gelukkig zonder dat er een bijzondere reden voor was. De zon scheen en een van mijn vrienden had een paarse trui aan die hem heel goed stond, zoals ik constateerde. Verder gebeurde niets, behalve dat we over de Koninginnegracht liepen. Toen trok de boekhandel aan de overkant van het water mijn aandacht en verdween het geluksgevoel. 
Het is dus duidelijk. De zaken die ons levensgeluk bepalen, leveren ons niet die momenten van geluk die we daarvan verwachten. Geluksmomenten staan daar los van en komen als een prettige verrassing.
 

(eindredactie: Angeline Jansen)

De eenvoudigste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Open op de klaplijst Reageer als en klik op Naam/URL. Voer je naam in en gebruik als URL: www.mn.nl. De reactie wordt dan gepubliceerd onder jouw naam 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten