vrijdag 15 maart 2024

Ouders tasten in het duister

Als ouder weet je niet veel van je kinderen. In het dagelijks gebruik weet je wel wie druk is en wie af en toe een duwtje in de rug nodig heeft, maar je hebt geen idee van de normen in de klas bijvoorbeeld. Of buiten de klas. 


Aannemelijk

Ik neem aan dat ze niet bewust dingen voor mij achterhouden, maar ik heb geen idee wat voor hen zo vanzelfsprekend is dat ze het niet benoemen. Ik neem aan dat ze eerlijk en open omgaan met hun partners, vrienden en collega’s, maar weten doe ik dat niet. Ik neem aan dat ze hun hart kunnen luchten bij hun vrienden, maar misschien is dat helemaal niet zo. Ik weet alleen hoe ze met mij omgaan en dat is heel liefdevol en behulpzaam. Ik neem aan dat ze tegenover andere mensen ook zo zijn. Daar zou ik me wel eens erg in kunnen vergissen. De ouders in het boek van Herman Koch Het diner (2009) dachten ook het beste van hun kinderen, maar dat bleken monsters te zijn.


Toevallig

Herman Koch beschrijft ouders die geconfronteerd worden met een moord die door hun kinderen is gepleegd. Ze komen er toevallig achter, doordat hun pleegkind hun zoon ermee chanteert om zo op een eenvoudige manier een scooter te bemachtigen. De pleegzoon wordt echter door de zoon en zijn medeplichtige neef vermoord en hun moeder zorgt prompt voor het alibi. De schrijver speelt in op onze vooroordelen want de eerste vermoorde is een thuisloze die ligt te slapen in een telefooncel, terwijl het adoptief kind uit Afrika komt en zichtbaar geen biologisch kind is van de ouders. 


Zwaar belang

Natuurlijk weegt het belang van de kinderen zwaarder dan wat dan ook. Ik kan de vraag naar de laakbaarheid van het gedrag van de moeder en de vader niet beantwoorden. Als je  in een dergelijke situatie komt, stel je heel andere prioriteiten dan het naleven van de wet.  

Ik weet dat ik van de kinderen hou en dat ik een vergaande zorgplicht heb om hen gelukkig te maken of althans vervuld van zingeving. ik zou hen beter willen leren kennen. 


(eindredactie: Angeline Jansen)


De eenvoudigste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Open op de klaplijst Reageer als en klik op Naam/URL. Voer je naam in en gebruik als URL: www.mn.nl. De reactie wordt dan gepubliceerd onder jouw naam


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten