vrijdag 30 september 2022

Lang leve de Boekenruil

Overal in Europa heb je ze, de openbare boekenruilen. Meestal zijn de afgedankte boeken in de landstaal, zodat je er niets aan hebt. Spaans en Italiaans kan ik ontcijferen, maar voor de lol doe ik dat niet. Teksten in het Tsjechisch of Hongaars zeggen me niks. Vlot lees ik alleen de drie moderne talen die ik ooit op school heb geleerd.


Feel bad-feel good
Bij een vorige vakantie liet ik me verleiden in een Duits dorp door de titel Im Sommerwind (2002). Dat het om een bundel heisse Geschichten ging, daar liet de dame op de kaft geen twijfel aan bestaan. Wie schetst mijn teleurstelling dat het eerste verhaal over een meisje ging dat op het laatste moment terugschrikt voor de Daad. Dit leidt tot onvrede bij haar vriend. Ook het feel good-gehalte van de andere verhalen was laag.
Afgelopen vakantie had ik gelukkig het ideale vakantieboek, over een ontluikende liefde op het Duitse waddeneiland Sylt. Het eindigt ermee dat de jonge marketingvrouw en de dierenarts zich daar ook vestigen, wat de titel Ein Zuhause auf Sylt (2022) al deed verwachten.  

Langzamer, pa
Schrijfster Lena Wolf (Mia Morgovsky) houdt de vaart erin. De hoofdpersoon zit op pagina een naast haar te snel rijdende vader, op pagina vier horen we dat ze al jaren in onmin leeft met haar zus, op pagina zes blijkt dat haar vriend haar belazerd heeft, wat ze papa wil vertellen. Die heeft ook wat op zijn lever: “Ella, ich muss dir etwas sagen.’’
Verder komt hij niet, want hij botst op de gloednieuwe auto vóór hem. In het volgende hoofdstuk vormt zich een file, waarin ook de dierenarts staat. Ongeduldig, want de geit van de zus loopt op alle dagen van een tweeling, wat bij geiten zeldzaam is en vaak problematisch.  

True love
Wolf is ook goed in edging. Na honderden pagina’s picknicken en naar de sterren kijken lijken ze elkaar eindelijk te gaan kussen, maar dan roept er iemand uit het raam en komt het er weer niet van. En als het er dan van gekomen is, gaat hoofdpersoon Ella nog een paar pagina’s twijfelen of het wel true love is van zijn kant...
Ik vertelde mijn vrouw over Lena Wolfs smakelijke bestseller. Denkend aan mijn recente interesse voor succesauteurs als de Duitse Heinz Konsalik en de Amerikaanse Danielle Steel zei ze : ”Dat moet je ook gaan doen, van die populaire verhalen schrijven. Dat kun je vast goed.”

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. De reactie wordt dan onder jouw naam geplaatst 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten