vrijdag 23 september 2022

Muziek is bederflijke waar

Ik heb bijna altijd muziek in mijn hoofd. Wanneer ik afwas, mijn planten verzorg, loop te wandelen, steeds speelt er deuntje in mijn hoofd. Soms iets klassieks, meestal oude popsongs. Dat laatste verontrust mij. Naarmate ik ouder word, leef ik meer in het verleden dan toen de toekomst zich nog voor mij uitstrekte. Zoals bekend ben ik geen fan van wat de Fransen - ik ben net terug van de Côte d’Azur - aanduiden als de troisieme age.

Tijdloze Jimi
Gelukkig heb ik kinderen die van pop houden. Zij leven nog altijd met Jimi Hendrix en Queen. Mijn middelste zoon kwam met nummers van Bob Dylan van vóór mijn muzikaal ontwaken. Er is niets mis met mijn concentratie op oude popmuziek, bedacht ik laatst. Ik ken mijn
klassieken, that’s all.

Gerustgesteld genoot ik van alles wat in mijn hoofd opkwam. Zoals Tina Turners imposante  River deep, mountain high uit 1966:
“When you were a young boy, did you have a puppy
that always followed you around.
Now I’m gonna be as faithful as that puppy…”

En dan zwelt de muziek aan. Mooi nummer, goed gezongen, maar die tekst…Tina belooft hondentrouw. Letterlijk.

Subtieler
Die tekst is duidelijk achterhaald, het beeld roept nu ergernis op. Subtieler maar even gedateerd is de aanname dat de vrouw niet werkt. Bobby Goldsboro zingt in Hony (See the tree…):
“When I came home from working late.”
Zijn liefje zit zoals gewoonlijk bij de tv te huilen om een sad and silly late night show, omdat ze kennelijk niks beters te doen heeft.
Albert Hammond vertelde in 1973 dat een medestudente met hem wilde trouwen. Hammond reageert afwijzend.
“So I gave her up for music and a free electric band.”
Want anders moest hij ook voor zijn vrouw de kost verdienen en dan kwam er van muziek weinig meer. Toen een realistische aanname. De ideale vrouw was in veel muziekteksten een poppetje,
"a cryin', talkin', sleepin', walkin', livin' doll" (1959) zoals Cliff Richard het uitdrukte.

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. De reactie wordt dan onder jouw naam geplaatst 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten