vrijdag 2 april 2021

Roman over een kleine wereld

Het leuke van het schrijven van een boek zijn de eerste complimenten van lezers. Goed geschreven, een mooie roman, een hele prestatie. Het moge zo zijn dat alle reacties tot nog toe komen van mensen die ik ken en mij niet voor het hoofd willen stoten. Ze konden zwijgen, of volstaan met de mededeling dat ze Een kleine promotie met plezier hebben gelezen, allebei goed. En zeker hoeven ze niet te zeggen dat ze “geel en groen zien van jaloezie” zoals een schrijvende vriendin mijn levenspartner toevertrouwde.


 

Niet fijn
De lezers beperken zich niet tot loftuitingen. “Ik weet zeker dat veel anderen zo’n boek juist heel fijn vinden. Omdat het eerlijk is en goed geschreven,” schrijft een kunstschilderes in de familie. “Voor mij was het geen fijn boek.”
“Na het lezen van jouw boek werd mij weer duidelijk dat ieder op eigen wijze reageert op ingrijpende levensgebeurtenissen zoals ziekte en ontslag,” tikt een vriendin uit het Oosten behoedzaam. “Jouw Diederik doet het dus op deze manier.”
Een derde vrouw noemt het verhaal meeslepend, maar constateert dat het zich deels afspeelt in “tamelijk onbekende mensenwerelden moet ik zeggen, in de communicatieafdeling van bankbedrijven (!) en de lichamelijke verlangens van een man, en in zijn ego.”

Diederik Zeur
Dat is ook het bezwaar van de eerder genoemde lezers: ze herkennen zich niet in de hoofdpersoon, vinden hem een zeur. Misschien ís mijn Diederik dat ook, een welvarend, verwend type uit de grachtengordel van Amsterdam. Omdat het verhaal veel autobiografische elementen bevat, kan ik mij dat aantrekken. Net als mijn hoofdpersoon leef ik in een wereld waarin talent en welvaart de norm zijn. Een klein wereldje is dat.     

Amusante B-bank
Aanvankelijk zag ik bankmensen als mijn primaire doelgroep, maar later ging ik twijfelen. “Je bank komt erbarmelijk slecht uit de verf,” stelt een lezer vast. Omdat de foezelende B-bank in het boek representatief is voor het hele bankwezen, vreesde ik uit die hoek afwijzende reacties. Maar het tegendeel is waar. “De framing en pr-trucjes rond B-Bank vond ik heel amusant,” vertelt een voormalig financieel journalist. En een bevriend bankenkenner zegt lovend: “Uit het leven gegrepen, lijkt het wel. Ook uit het bankleven.”
Dus ja, de lente is nu even verdwenen, maar de plotselinge kilte buiten raakt mij niet. Ik heb een goede cv-ketel en zelfs zonder dat zou de aandacht voor Een kleine promotie mij warm houden.

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld


Geen opmerkingen:

Een reactie posten