Zondag zal Facebook mij feliciteren met mijn zeventigste verjaardag. Ik heb zelf mijn geboortedatum opgegeven toen ik met aansloot bij het sociale netwerk. Die persoonlijke gegevens gaat Zuckerbergs bedrijf verkopen, samen met de geboortedata van honderden miljoenen andere mensen. Aan bakkers van verjaardagstaarten bijvoorbeeld en exploitanten van cruiseschepen. Mijn jongste zoon wil natuurlijk nog niet dood gevonden worden op zo’n varend verzorgingshuis. Hij wordt volgende week 28 en krijgt dan aanbiedingen voor duikcursussen of survivalen.
Nieuwsgierige
doelgroep
In het geval van Een kleine promotie zou het ideaal zijn om
de roman te presenteren aan uitvoerders van het beleid voor oudere werknemers of
critici van het bankwezen. Als ik big data had, zou ik die mensen op het juiste
moment kunnen benaderen.
Helaas heb ik alleen small data, zoals een lijst familieleden. Veel van hen
zijn oudere werknemers of pensionado’s. Zij kunnen zich zeker inleven in de
belevenissen van mijn bankmedewerker Diederik. Minstens even belangrijk is, dat
ze weten wie ik ben en nieuwsgierig zijn naar wat ik te vertellen heb. Mijn
familielijst is echter kort en onze customer
intimacy zal niet iedereen tot de aankoop van een boek verleiden.
Ik heb gelukkig nog wat studiegenoten en bankcollega’s waarvan ik de adressen
bij elkaar kan sprokkelen. Small data, maar ik hoef ook nog maar 28 boeken te
verkopen om aan de nagestreefde 50 te komen.
De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld
Geen opmerkingen:
Een reactie posten