vrijdag 23 april 2021

Zeventig en lichter van jaren

Mijn vader werd 99. Als ik net zo oud word als hij, heb ik nog bijna een derde van mijn leven voor me. Gezien de paranoia die papa’s laatste jaren verpestten, houd ik het liever bij mijn levensverwachting volgens het CBS: 85,3 jaar. Dat was ook de ideale leeftijd van mijn vader. “80, jongen, 85, ouder moet je niet worden,” zei hij herhaaldelijk. Inderdaad was hij op die leeftijd nog vitaal, actief en positief. Op zijn manier nog vijftien jaar doorleven, daar teken ik graag voor.

Obscure Joe
Voor een Amerikaanse president ben ik nog te jong, maar dat wist ik niet toen ik aan mijn roman begon. Donald Trump leek een kansloze kandidaat en Joe Biden was de obscure vice-president van Barack Obama. Voor mij was zeventig de leeftijd waarop ik zorgeloos zou bier brouwen en muziek maken. “Een kleine promotie” zou ver achter me liggen, het zou de  bevredigende afsluiting zijn geweest van mijn schrijversloopbaan.

Ik moet constateren dat het anders is gelopen. Het project liep jaren uit en zeventien uitgevers weigerden in de publicatie van mijn roman te investeren. Om het verhaal beschikbaar te maken moest ik zelf uitgever worden, wat een kostbaar en langdurig leertraject aan de schrijverij toevoegde, dat ik nog niet helemaal voltooid heb.    

Verrassend tevreden
De verrassend tevreden stemming waarmee ik naast mijn eerste vriendinnetje ontwaakte, was achteraf een voorteken dat deze verjaardag memorabel zou worden. Wegens de coronaregels had ik een sobere viering verwacht. In plaats daarvan werd ik ‘s middags naar het naburige Merwedeplein gelokt, letterlijk In de schaduw van de Wolkenkrabber, en door vrienden toegezongen. Anderen stuurden me digitale gelukwensen.
Bij het avondeten betuigden mijn kinderen en aanhang in korte speeches hun tevredenheid en hun liefde. Ik was natuurlijk overdonderd en pas dagen later begreep ik dat mijn roman bijzaak was, net als mijn huis en mijn loopbaan. Ik had iets betekend voor anderen, hun levensgeluk een fractie vermeerderd. Dat besef maakte deze verjaardag memorabel en verlichtte de last van mijn leeftijd, zodat ik verjongd dit kroonjaar ben ingegaan.    

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten