vrijdag 30 april 2021

Michiel Nooren, directeur-grootaandeelhouder

Ik ben nu directeur-grootaandeelhouder van de Rivierenuitgeverij, KvK-nummer 81690304. Mijn bedrijf wordt vermeld in ondernemingsgidsen en ik word door energieleveranciers opgebeld met speciale aanbiedingen. Dat allemaal omdat bol.com voor de verkoop van Een kleine promotie een btw-nummer eist.

Boekhoudende partner
Een btw-nummer is nodig, omdat ik over mijn verkopen 9% btw moet afdragen: 1,73 euro per boek. Daar staat tegenover dat ik de btw terugkrijg die op de factuur van de drukker en de kaftontwerper staat. Hoewel de belastingdienst als uitkeerder een slechte reputatie heeft, schijnt zij op btw-gebied effectief en klantvriendelijk te functioneren. Als de ondernemer zijn zaakjes administratief op orde heeft en dat is in mijn geval zeker zo, aangezien mijn partner een boekhoudbedrijf had.
Ik heb dus een serieuze boekhouding met winst- en verliesrekening en een balans van mijn vermogenspositie. Mocht er controle komen, dan kan alles bewezen worden met de onderliggende facturen.  

Makkelijker én leuker
Mijn eerste btw-aangifte heb ik gisteren verstuurd. Nu alles boekhoudkundig verwerkt is, was dat een fluitje van een cent. De belastingdienst gaf meteen een bewijs van ontvangst van mijn verzoek om 198 euro btw terug te betalen. “Het bedrag wordt door ons overgemaakt op het bij ons bekende rekeningnummer,” beloofde de belastingdienst, die in dit geval de zaken niet alleen gemakkelijker maakt, maar ook leuker.  

Wijze weefster
Leuker is relatief, want ik had natuurlijk het liefst enorm véél btw afgedragen, omdat ik het verkoopdoel van vijftig boeken meteen had overschreden. Nu staat de teller op 22, zodat er nog enig geduld en promotionele activiteit gewenst zijn.
Als nog 28 mensen 20,99 euro over hebben voor mijn verhaal, ben ik dik tevreden. Winst maken is dan nog een utopie, maar zoals een bevriende hobbyweefster zei: een leuke hobby mag wat geld kosten.    

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten