vrijdag 31 juli 2020

Hoofdpijn door hoofdstuktitels

Steeds meer schrijvers proberen de lezer te hypnotiseren met hun titel en eerste zin. Eenmaal in de bubbel laat die zich meevoeren tot het einde van het verhaal. Hoofdstukken hoeven in deze visie geen naam te hebben. Een nummer of sterretje is voldoende, het gaat er immers alleen om een rustpunt aan te geven.  
 


 
Ilja’s poezenbont
Aangezien de meeste boeken slechts een handjevol lezers trekken, zou je een levendige discussie  verwachten over hoofdstuktitels als middel om de lezer te verleiden tot de koopdaad, maar niets is minder waar. Mijn researcher vond geen relevante literatuur.

Onderzoek van recente aanwinsten in haar eigen boekenkasten bracht evenmin een dominante visie aan het licht. Karl Ove Knausgards Vader (2009) houdt het hoofdstukloos, terwijl Ilja Pfeijfer  de hoofdstukken van Grand Hotel Europa (2019) versiert met poëtische zinnen als Een zwaan in discostand en Pornoschoenen met poezenbont.
 
“Anything goes,” rapporteerde mijn onderzoeker. “Er lijken geen regels te zijn. Het ligt aan jezelf.” Om vervolgens een praktisch advies te geven: ”Als je echt niet tevreden bent over je hoofdstuktitels, kun je de hoofdstukken beter nummeren.”
  
Duistere hellevaart
Sommige hoofdstuktitels vind ik omslachtig (Afgeserveerd en in staking) of onduidelijk (De gevreesde hellevaart), andere juist sterk (Een streepje rood, Crematie van de afvallige). Aannemend dat ik de slechte titels kan vervangen door betere, kies ik voor inhoudelijke sturing. Dat past ook bij mijn journalistieke achtergrond. Ik ben gewend de lezer steeds bij de les houden, omdat hij snel afgeleid is. Ook is er een commerciële reden.

Een kleine promotie
komt bij bol.com op de site. Ik neem aan dat de toekomstige bezoeker wil weten, wat hij koopt. Daarom geeft mijn omslag geeft de drie thema’s weer, de flaptekst vertelt wat ik daarmee wil doen en de inhoudsopgave geeft een indicatie van de concrete uitwerking. Dat moet genoeg zijn om mijn roman in het winkelwagentje te krijgen.         


Met dank aan Cécile Sanders (research) en Angeline Jansen (eindredactie)
De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten