vrijdag 3 juli 2020

Geen marketing zonder ijdelheid

Na de vorige post tikte mijn researcher mij op mijn vingers. Ik was te positief over de uitgevers, vond zij. Dat verbaasde me, want ik had hun functie gereduceerd tot pr-bedrijven. Mijn onderzoeker vond dat teveel eer. De uitgevers mochten posterborden huren voor de laatste thriller van bestsellerauteur Ester Verhoef, maar voor de meeste boeken deden ze weinig of niets. Dit was een belangrijke reden voor de explosie van het selfpublishing. Vorige maand organiseerde de commerciële organisatie Boekengilde zelfs een Selfpublishing Event in de Openbare Bibliotheek in Amsterdam. Early bird-tickets voor 4,5 uur lezingen kostten maar liefst 79 euro.



Boekenleggers
Het ochtendblad Trouw gaf in een lange voorbeschouwing van het event in de hoofdstad acht tips om een boek naar de lezer te brengen:    

1. Regel recensies via Goodreads, Hebban en webshops
2. Schakel influencers in zoals boekbloggers en booktubers

3. Organiseer winacties via Facebook of Instagram of andere media
4. Wees actief in Facebookgroepen (zeg dat je proeflezers zoekt, begin een discussie, stuur een link naar jouw boek)

5. Benader lokale media en vaktijdschriften (als je kans op een uitnodiging voor ‘DWDD’ of een recensie in Trouw niet heel groot is)
6. Organiseer je eigen boekpresentatie

7. Begin een blog of website
8. Begin een leesclub rond jouw boek, maak een boektrailer, maak boekenleggers.
  
Onbescheiden
Zeven tips (een blog maak ik al) zal ik ter harte nemen. Ze zijn echter alleen nuttig als je je bescheidenheid opzij zet. Zoals Paulien Cornelisse zegt: ‘Het is in het algemeen wat raar om over jezelf te zeggen: “Geweldig! De nieuwe Paulien Cornelisse is er!” Ik moest daar echt overheen stappen.’ Dat zal schrijver dezes dan ook proberen.


Met dank aan Cécile Sanders (research) en Angeline Jansen (eindredactie)

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten