vrijdag 7 augustus 2020

Kussen leek al op de terugtocht

Voor veel werkende vrouwen zal het een opluchting zijn, het kusverbod. Geen mannelijke collega’s die je drie keer zoenen als je jarig bent. En als het vaccin nog even op zich laat wachten zal zelfs de nieuwjaarsreceptie kusvrij zijn, als die überhaupt wordt georganiseerd.  
 
Niet kusplichtig
Ik ben geen werkende vrouw, maar een mannelijke pensionado. Met kusplicht heb ik niks te maken en vrouwen zoenen an sich vind ik weinig opwindend. Wel mis ik het kussen van mijn geliefden. Behalve mijn vrouw en mijn jongste zoon heb ik al een halfjaar niemand een kus gegeven. Binnen het gezin heb ik een paar keer voorzichtig gehugd, dat is alles. Verder alleen gegroet op afstand, meestal met de handen in namaste en een lichte buiging. Beter dan niks, maar uiterst onbevredigend.
  
Kussende mannen
Dat de oude situatie terugkeert zodra er een vaccin is, betwijfel ik. Het kussen leek toch al op zijn retour. Kussende mannen waren schaars en meestal de zestig gepasseerd. Jonge vrouwen begroetten hun vriendinnen vaak met een hug. De kans is groot dat de kus zich gaat beperken tot de meest intieme verhoudingen, binnen een gezin en tussen geliefden. Met Een kleine promotie ben ik dan redelijk bij de tijd. Op de eerste pagina krijgt de jarige hoofdpersoon twee kussen van een vriend, maar het gaat hier ook om oudere mannen. Op pagina 55 krijgt hij een kus van zijn zoontje en op de pagina’s 158 en 253 kust collega Iris hem, maar dat is pas na hun one night stand. Verder wordt er in mijn roman alleen gezoend binnen het huwelijk.
  
Negatieve aandacht
Ik heb al eerder besloten mijn roman niet aan corona aan te passen. De verleiding om op de actualiteit in te spelen was groot, want mijn boek zou zeker aandacht krijgen. Dat zal Wim Daniëls ook gedacht hebben. Binnen een paar weken produceerde hij Quarantaine. Dit romandebuut kreeg inderdaad publiciteit, maar niet op de gewenste manier. “Flinterdun en oppervlakkig” oordeelde de NRC “en ontstellend stijf geschreven”.
Volgens de krant is voor een echte coronaroman meer tijd nodig. Pas als corona het nieuws niet langer beheerst, is de tijd rijp voor een roman.   


Met dank aan Cécile Sanders (research) en Angeline Jansen (eindredactie)
De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten