vrijdag 10 juli 2020

Kunnen mannen over vrouwen schrijven?

Tussen de bedrijven door noteer ik mijn gedachten over de selfmade effectenhandelaar Manuela, de vrouw die mijn nieuwe roman moet dragen. Tot ik plotseling begon te twijfelen. Kan een man overtuigend een vrouwelijke hoofdpersoon ontwikkelen en neerzetten. Tolstoj schreef het meesterwerk Anna Karenina en Flaubert zijn onvergetelijke Madame Bovary. In de negentiende eeuw lagen de sekserollen echter veel duidelijker dan nu. Karenina en Bovary waren trophy wives, echtgenotes van maatschappelijk geslaagde mannen. Mijn Manuela heeft zichzelf opgewerkt en is zogezegd very much her own man.
 


 Beter met vrouwen
Manuela is jarenlang geleden geboren als mijn bijdrage aan het Drieluikproject van cursiefjesschrijver Margot Taal. Zij wilde de belevenissen van drie personages laten beschrijven door drie auteurs, de derde was de zeer productieve hobbyschrijver Thomas Lindblad. Dit project is afgerond op de eindredactie na, waarvoor we geen van drieën tijd hadden.
Manuela lag dus stof te verzamelen, tot mijn dochter Miesja recentelijk opmerkte dat ik “beter over vrouwen schreef, dan over mannen”. Toen herinnerde ik me met hoeveel plezier ik over Manuela schreef en hoeveel ik al over haar wist. Vandaar dat ik tegen mijn voornemen in aan een nieuwe roman begon met haar als hoofdpersoon.
  
Opzij voor een man
De vraag of de seksen over elkaar kunnen schrijven werd door het feministische blad Opzij in 2018 bevestigend beantwoord door een man te nomineren voor haar literatuurprijs. Eerder had het Amerikaanse magazine The Atlantic de vraag diepgaand onderzocht en geconcludeerd dat de resultaten “gemengd” waren. Kijk naar Jonathan Franzen’s Freedom (2010). Een magistraal werk, maar "Franzen's vrouwen zijn verward en masochistisch".
Je zou hetzelfde kunnen zeggen van Karenina en Bovary. Wellicht is het vrouwbeeld van de man beperkt. Het is in ieder geval anders. Een man die over mannen schrijft doet dat van binnenuit, terwijl hij zijn vrouwelijke personages van buitenaf benadert, aldus psycholoog Vivian Diller in The Atlantic. “Het zijn verschillende gezichtspunten” en “het ene is niet noodzakelijkwijs beter dan het andere.” Een geruststellende visie.


Met dank aan Cécile Sanders (research) en Angeline Jansen (eindredactie)
De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten