vrijdag 1 maart 2019

Uitzien naar een omslag van Koppernikaanse schoonheid

Hoe zal het omslag van mijn roman er uitzien? Ik dacht daar deze week voor het eerst aan, na een digitaal bezoek aan de jonge, kleine uitgeverij Koppernik. Wat een sobere schoonheid zag ik daar! De titel Negen raven wordt op het omslag aangeduid met een stukje van een ravenvleugel. Het zakboekje en het pijnboombos wordt gereduceerd tot twee dennennaalden. Op de kaft van De rover staat een vrouw met een pistool, maar dat wapen zie je pas in tweede instantie. Onderkoeld en mooi, dat zijn die omslagen. Ik zou Te grijs door Koppernik laten uitgeven, puur vanwege het ongetwijfeld verrassende en wondermooie omslag.

 
Niet commercieel
Commercieel is Koppernik niet, want “onze enige doelstelling is boeken uitgeven die we zelf mooi vinden”. Bij de auteurs staan namen van bestsellerschrijvers, maar van Cees Nooteboom is het enige boek het onbekende Karl Blosfeldt en het oog van Allah. Vladimir Nabokov, beroemd van Lolita, staat op de fondsenlijst alleen met zijn Collected poems.
Ook de titels zijn apart. De roman van Wessel te Gussinklo heet de De hoogstapelaar, een Germanisme dat puur lijkt gekozen omdat het een mooi woord is.
Het is duidelijk dat Koppernik mijn boek behalve een originele kaft ook een verrassende titel zou geven. Of Te grijs een kans maakt is onduidelijk. Koppernik heeft vooral interesse in “afwijkende manuscripten, met risico geschreven”. Ik vrees dat mijn roman voor hen te conventioneel is, maar de schoonheid van hun boeken maakt opsturen van het manuscript zeker aantrekkelijk.


King en Brown
Van de eigenzinnige Koppernik gaan we over naar twee grote mainstream-uitgevers, Luithing-Sijthoff en Uitgeefhuis Nieuw Amsterdam. Bij Luithing zijn manuscripten (als worddoc) “van harte welkom.” Wel raadt de uitgever auteurs aan om eerst te kijken of hun werk in het fonds past. Dat vereist zelfvertrouwen, want je vergelijkt jezelf met internationale verkoopkanonnen als Dan Brown, Stephen King, John le CarrĂ© en Danielle Steel. De Nederlandse auteurs zijn minder bekend, al won Lisette Jonkman met Glazuur de Chicklit-schrijfwedstrijd.
Bij Nieuw Amsterdam vind je onder de tab manuscripten een oproep: “Word ook auteur van Nieuw Amsterdam”. Dat wil ik wat graag, collega worden van Michael Ondaatje en Maarten van Rossem. Ik zal zeker mijn manuscript uitprinten en opsturen, met een synopsis en een biografie. Over die biografie ga ik de komende week nadenken.  

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL:
www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten