vrijdag 15 maart 2019

Dat is hem dan: De Brief

Sinds ik werk aan mijn eerste brief aan een potentiële uitgever van Te grijs, slaap ik onrustig. De brief moet staan als  een huis, zei iemand die nauw betrokken is bij het romanproject. Een hoge eis. Of ik er aan voldaan heb, kan ik niet meer beoordelen. Hij is compact en geeft in drie minuten leestijd een beeld van mijn verhaal en van mijzelf. Ik hoop dat de lezer tot hetzelfde positieve oordeel komt. Ik hoor het graag.  


Geachte redacteur,
Mijn tragikomische roman Te grijs (werktitel) beschrijft hoe een zestiger onverwacht overvallen wordt door de ouderdom. Tegen de absurde achtergrond van een op drift geraakte bank zien we onze Diederik worstelen met moderne technologie, gezondheidsproblemen en sleetsheid van zijn huwelijk. Uiteindelijk verliest hij zijn baan en wordt gediagnosticeerd met kanker, maar herwint het vertrouwen in zichzelf. Zijn vrouw komt na een korte afwezigheid bij hem terug, want “als jij door de hel moet, ga ik met je mee”.
Als voormalig financieel journalist en communicatiemedewerker bij een bank ken ik de financiële sector. Gelijkenis van de fictieve B-bank met bestaande ondernemingen is opzettelijk, maar zal geen juridische consequenties hebben. Wat de belevingswereld van oudere mannen betreft, ben ik (geb. 1951) ook een ervaringsdeskundige. Over een breed front wordt je leven moeilijker, een situatie die treffend beschreven wordt op de eerste pagina’s van jullie recente boek Lastige zaken van Trudeke Sillevis Smit.

Bij deze mail vindt u een synopsis en een kenmerkend fragment van de roman. Als u mijn roman geschikt vindt voor uw fonds, werk ik graag mee aan promotionele activiteiten. Ik ben een vlotte prater en hoor graag andermans opvattingen over mijn werk. Over de lange weg van idee naar boek doe ik wekelijks verslag in het blog michielsroman. 
Michiel Nooren
020-6647233
06-75809457


Dat was hem dan, De Brief. Nu nog de synopsis en het fragment. Daar ga ik volgende week aan werken en insjallah, kan ik donderdag Van Gennep de mail met bijlages sturen en de dag daarop over de autobanen naar Bazel te cruisen, waar mijn dochter woont die ik lang niet gezien heb.

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten