vrijdag 8 maart 2019

Uitgevers willen promotionele kracht

Als ik een leuke vrouw was, zou ik nu bedenken hoe ik dat subtiel in mijn mail aan de uitgevers zou zetten. Ik mag immers nog zo’n meesterwerk insturen, het zal zichzelf niet verkopen. Het publiek moet weten dat het boek bestaat en er een positief gevoel bij hebben. Met een aantrekkelijke schrijfster kunnen uitgevers dit gemakkelijker bereiken dan met een auteur op leeftijd zoals ondergetekende, zeker als ze gebruik maken van posterborden. Ik moet de uitgever dus ervan overtuigen dat mijn promotionele kracht ondanks deze handicap aanzienlijk is.

Presentatie van In de schaduw van de Wolkenkrabber met v.l.n.r.
Cécile Sanders, boekhandelaar Gert Jan Jimmink en Michiel Nooren.


Zonder blozen
Door mijn jaren in de journalistiek ben ik mijn verlegenheid grotendeels kwijtgeraakt. Ik ga bijvoorbeeld voor in de bioscoopzaal staan en kijk zonder blozen de rijen langs op zoek naar bekenden. Op mijn jaarlijkse zangavondjes zing ik voor en speel schaamteloos slecht gitaar. Wat relevanter is voor een uitgever: ik ben een vlotte prater, lees graag voor uit eigen werk en heb geen moeite met een kritische discussie. Dit laatste is behalve voor de promotie ook belangrijk voor de acceptatie. Het betekent dat ik niet emotioneel reageer op redactionele adviezen, flapteksten of subtitels.

Altijd maar schrijven
Uiteraard moet ik een idee geven van mijn werkzame leven en mijn schrijfervaring. Die vallen bijna helemaal samen. Ik heb twee jaar in de wetenschap gewerkt en daarna geschreven voor kranten, de radio en een bank. Verder heb ik (zie blog 1) met een coauteur een geschiedenis van Scheveningen geproduceerd en een literaire thriller. De eerste is uitgegeven door Unieboek, de tweede door selfpublish platform Boekscout. Verder heb ik diverse artikelen geschreven over de geschiedenis van Den Haag en recentelijk over mijn wandeltocht naar Santiago. Bovenstaande informatie en mijn personalia wil ik een korte mail persen. Gelukkig heb ik een hele week om te bedenken hoe ik dat ga doen.

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten