vrijdag 22 december 2023

Ook goede feestdagen gewenst

De jeuk heeft zich teruggetrokken tot mijn hoofdhaar, wat een verbetering is ten opzichte van de eerdere toestand, toen veel grotere oppervlakken huid mij uit de slaap hielden. De plek is wel nieuw en past niet bij mijn aandoening, zegt de dermatoloog, die de kwaal met een biopt vaststelde, nadat de huisarts tevergeefs twee zalven had geprobeerd.

  
Compleet verzorgd
Een ongeluk komt nooit alleen. Mijn gezonde hand is bij een valpartij vorige week dermate gekwetst geraakt dat ik nu twee bijna nutteloze handen heb. Onhandig ook als je jeuk hebt en wil krabben.
Gelukkig ik heb een levenspartner, want als alleenstaande was ik aangewezen op professionele hulp en steun van vrienden. Prima, maar onvergelijkbaar met de aandacht die mijn vrouw Angeline mij 24/7 geeft. Ze is zo geduldig als mijn traagheid vereist - en ik ben heel traag met alles en dat wordt alleen maar erger.

Euthanasie geen luxe
Ik voel me niet zielig, zoals tijdens het herstel van de chemokuur of in mijn kindertijd. Ik zag toen echt geen uitweg meer, het leven was een last. Dat is nu anders, omdat ik weinig jaren heb.
Mijn diagnose is Cortico Basaal Syndroom, een dodelijk Parkinsonisme zonder therapie. Dat kan nauwelijks erger, in een paar jaar takel ik geestelijk en lichamelijk af tot ik niet meer kan slikken en dood ga.
Een euthanasieverklaring is geen overbodige luxe en die heb ik dan ook. Verder heb ik een goed leven achter me, met volop liefde en vriendschap van mijn naasten, die net als ik in vrede en voorspoed leefden. Wie kan zeggen hoe lang die paradijselijke toestand hier te lande nog voortduurt?
Ik wens je een Fijne Kerst en een Gelukkig Nieuwjaar. We spreken elkaar weer op 12 januari 2024 op deze plek.

(eindredactie Angeline Jansen)

De eenvoudigste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Open op de klaplijst Reageer als en klik op Naam/URL. Voer je naam in en gebruik als URL: www.mn.nl. De reactie wordt dan gepubliceerd onder jouw naam













Geen opmerkingen:

Een reactie posten