vrijdag 24 november 2023

Mijn vrouw wist het allang

In ben er te ongeduldig voor, maar mijn vrouw Angeline kijkt naar alle verkiezings- en formatienieuws. Ik zie in het voorbijgaan de onderhand bekende talking heads, maar de wederopstanding van Wilders en zijn PVV was mij geheel ontgaan. Ik zag de PVV als een constante, niet al te belangrijke factor in het politieke krachtenveld – tot woensdagavond.

Strategieën
Angeline had haar strategische keuze tegen Wilders en dus voor Timmermans al gemaakt. Ik had weinig vertrouwen dat Frans daadwerkelijk huizen zou bouwen, de armoede zou bestrijden of zelfs het klimaat beter zou maken. Volgens mij was het probleem dat de meeste grote partijen weigerden prioriteiten te kiezen en had mijn hoop gevestigd op de nuchtere en pragmatische Caroline van der Plas en de BBB. Die zag ook, dat Nederland mankracht nodig heeft, die vluchtelingen bij het huidige op compassie gebaseerde beleid niet kunnen bieden. We hebben massa’s arbeidsmigranten nodig – nu ze nog te krijgen zijn. Dat begrijpt Caroline en ze zegt het ook.

Apart publiek
Wat mij als ex-mediaman opvalt, is de scherpe scheiding die er onder TV-kijkers is. Angeline keek bij Tweede Kamerverkiezingen bijna uitsluitend naar de publieke omroep. Meer had ze niet nodig. Toen besefte ik dat het steeds zo was geweest: zij kijkt graag naar mensen die iets te vertellen hebben, hetzij over het nieuws, hetzij in talkshows. Die uitstraling heeft de publieke omroep, van nuttigheid.
Ik kijk juist vooral films en series en ben vaak te vinden op RTL7. En daar hoor ik niks over de verkiezingen of de opmars van de PVV. In het geval van de afgelopen verkiezingen had ik misschien vaker naar de publieke omroep moeten kijken. Dan had ik mijn stem heroverwogen.

De eenvoudigste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Open op de klaplijst Reageer als en klik op Naam/URL. Voer je naam in en gebruik als URL: www.mn.nl. De reactie wordt dan gepubliceerd onder jouw naam 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten