vrijdag 17 november 2023

Reputatie blijkt toch van gewicht

"En reputatie, is die belangrijk voor u?”
Ik keek de Parkinson-psycholoog verbaasd aan. We hadden het net over wat belangrijk voor me was in het leven en nu word ik geacht me druk te maken over mijn eindrang of gewichtige publicaties.


Stiekem stout
Naderhand besefte ik dat ik reputatie wel degelijk belangrijk vind. Dat iemand zijn wetenschappelijke loopbaan als hoofddocent heeft afgesloten in plaats van als medewerker vind ik irrelevant. Belangrijker vind ik echter hoe iemand als collega is, als vriend en als ouder. Ik merk dat ik minnaars die hun geliefde stiekem bedriegen, veracht.  En dat ik niks te maken wil hebben met mensen die hun partner met de baby laten zitten.
Ook slechte vaders vallen in die categorie van zover wil je niet zinken.

Boterham
Sommige mannen mishandelen hun kind, door het structureel hard te slaan bijvoorbeeld, of door het voedsel te onthouden. Deze mannen verdienen straf, ook als ze zelf mishandeld zijn.
De meeste Nederlandse vaders doen hun best om hun gevoelens in toom te houden. Ze zijn pas tevreden als hun kind gelukkig is, of althans een goede boterham verdient in een eerlijk beroep en een dito partner heeft gevonden. Wat dat betreft, ben ik gezegend met vier succesvolle kinderen, van wie er twee al partners hebben die ook van wanten weten.

Kwenie
Ben ik nu een goede vader? Dat weet ik niet. Ik heb gezien dat de middelbare school een marteling was voor mijn zoons, maar heb er niets aan proberen te doen. Ze hebben normen en waarden mee gekregen, maar zelf hun weg moeten vinden. Dat was verre van eenvoudig, voor al mijn kinderen. In hoeverre valt me dat te verwijten?
Ik weet alleen dat mijn kinderen me hoog hebben zitten. Ze doen het allemaal anders, maar “de tijd is ook anders” en bovendien “zijn we andere mensen dan jij, papa”. Mijn reputatie bij mijn kinderen is goed en dat vind ik heel belangrijk.

De eenvoudigste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Open op de klaplijst Reageer als en klik op Naam/URL. Voer je naam in en gebruik als URL: www.mn.nl. De reactie wordt dan gepubliceerd onder jouw naam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten