vrijdag 7 juli 2023

Storm rond regeling euthanasie

Stormwinden vergezelden ons op onze autorit naar de notaris. Direct na de brug over de Amstel was een boom omgewaaid. Agenten in gele vesten verwezen ons naar een afrit. Via een lange kronkelweg bereikten we een kantoorgebouw waar we in de stortregen om heen zwierven voor we een deur bereikten die naar de lift leidde. Hier liet ik mijn metgezel achter, want euthanasie regel je alleen.


Zaakwaarnemer
Pas toen de notaris mij het levenstestament voorlas, drong tot me door dat het vooral mijn vervanging door mijn oudste zoon regelde wanneer ik handelingsonbekwaam word. Ik kan me niet voorstellen hoe dat is. Ben ik dan te slaperig of te afwezig? Begrijp ik niet wat van mij verwacht wordt, zelfs als het mij geduldig uitgelegd wordt? Zullen we je woning verkopen, zullen we aandelen Shell aanschaffen, dat soort zakelijke vragen.

Mijn vrouw heb ik gemachtigd voor de medische zaken. Zij beantwoordt de vraag of ik klaar ben om te sterven. Om op te houden te bestaan, om haar en andere geliefden voor het laatst te zien en aan te raken, in ieder geval in deze wereld en in deze gedaante.

Vol hoofd
Meteen toen ik het kantoor uit was, belde een goede vriend, maar ik kon hem niet te woord staan, ik moest te erg plassen. En daarna wilde ik maar één ding: naar huis. Mijn hoofd zat vol, ik weet niet waarmee. Een prop gevoelens, moeilijk te duiden. Ik zocht naar doodsangst, maar vond niets. “Ik ben blij dat je dat geregeld hebt,” zei mijn vrouw toen we thuis waren en ik begreep dat ze gelijk had.

De simpelste manier om te reageren is via facebook of
michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. De reactie wordt dan gepubliceerd onder jouw naam 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten