vrijdag 16 juni 2023

Gevaarlijk leven

Misschien omdat we als Nederlander zo veilig zijn, hebben we een fascinatie voor gevaarlijk leven. We verslinden verhalen over extreme sporten, over moorden en kijken op tv naar series over ziekenhuisafdelingen voor eerste hulp bij gruwelijke ongelukken. Terwijl we tijdens ons actieve leven hoogstens te maken hebben met blikschade aan de auto of een kind dat een nacht verhoging heeft. De rampen zijn op één vinger te tellen. Vervolgens sterven we in bed, eventueel in een roesje van palliatieve sedatie.

Niet opwekkend
Ik teken binnenkort een Levenstestament, wat onder andere een euthanasieverklaring bevat. Ondraaglijke pijn en verstikkende benauwdheid blijven mij dus waarschijnlijk bespaard. Het is geen opwekkende activiteit, maar ik ben nu nog compos mentis en dementie is een van de symptomen die aan het eind bij mijn ziekte vaak voorkomen.


Wankel

Altijd gaat cbs gepaard met verlies van evenwicht. Ik ben wankel en moet dus oppassen dat ik niet achterover val of struikel. Voortdurend opletten dus bij losse tegels en uitstekende boomwortels, wat afdoet aan de charme van een wandeling. Iets oprapen, hoe licht ook, moet zorgvuldig gebeuren, want ik lig zo op mijn bek. Opstaan en gaan zitten is een hele operatie, temeer omdat je vermogen om afstanden te schatten afneemt, zodat je nogal eens naast je stoel gaat zitten.
Je bent niet altijd even waakzaam, bijvoorbeeld als je ’s nacht naar de wc gaat. Vallen is dan ook gevaarlijk en je bent door de ziekte extra traag, dus om jezelf op te vangen ben je te laat.

Soms veilig

Gevaarlijk leven is uiterst vermoeiend. Springen en hollen doe ik niet meer, maar steeds op je qui vive zijn is slopend. Ik ben het gelukkigst als ik voor de tv op de bank zit, dan toch maar met een spannende film. Kennelijk voel ik me soms veilig.  

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. De reactie wordt dan onder jouw naam

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten