vrijdag 9 juni 2023

Een heel bijzondere dag

Gisteren was een belangrijke dag in ons leven. Mijn vrouw en ik beseften het allebei, maar zwegen erover.
“Ik heb de bordjes Te Koop bij me.“ had de makelaar gezegd. “Voor beide appartementen. Maar ik blijk ze pas volgende week op te mogen hangen van de NVM, als jullie op Funda staan.”
Het noemen van de bordjes deed ons beseffen dat ze achter ons liggen, bijna veertig jaar de trappen op- en aflopen met babyflesjes en speeltjes, met films en boeken en vrienden na het afscheid in de diepte zien verdwijnen. Liften en gelijkvloerse ruimtes zijn nu het nieuwe normaal.

Pre-CBS
In gelukkiger dagen – toen CBS alleen nog Centraal Bureau voor de Statistiek betekende – mijmerden Angeline en ik over de tijd dat “we ons zouden terugtrekken op de derde etage.” Daar hoorden dan de zolderkamertjes boven bij en het royale dakterras. De tweede verdieping zouden we verkopen, zonder dakterras, maar met balkon. Waren we bevrijd van het schuldgevoel te veel woonruimte in beslag te nemen en hadden minder spullen om schoon te houden. Ja, gelukkige jaren zouden het zijn, zonder lichamelijke gebreken. Na de tachtig zou het wel tobben worden, maar dat was nog ver weg.

Glas in lood
Met nostalgie zullen we het huis nog een tijdje bewonen, ons verlustigen aan de gezellige woonkeuken en het fraaie glas in lood van de suite. Tot troost dienen de kale plekken op de parketvloer en de brandsporen op sommige kastjes: de volgende bewoners moeten er maar mee dealen.

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. De reactie wordt dan onder jouw naam geplaatst

Geen opmerkingen:

Een reactie posten