vrijdag 2 juli 2021

Marketing dwingt tot analyse vriendenkring

Wie heb ik allemaal leren kennen in mijn leven? Een wie van hen zal zich mij herinneren? Het zijn fundamentele vragen die de marketing van Een kleine promotie oproept. Neven en nichten heb ik al laten weten dat ik een roman heb geschreven en die blijken geïnteresseerd te zijn. De naast betrokkenen hebben het fysieke boek al gekregen of gekocht, maar er moeten nog veel mensen zijn die mij hebben leren kennen tijdens mijn lange onderwijsloopbaan in Den Haag en Leiden.

Bewaarschool
Mijn kinderen zijn geboren en getogen in Amsterdam Zuid en kennen nog mensen van de crèche en de kleuterschool, maar zoveel continuïteit heb ik niet in mijn leven. Tot mijn vierde was ik thuis bij mijn oudere broer en mijn moeder. Vervolgens ging ik naar de “bewaarschool” van de nonnen en vervolgens, op mijn zesde, naar de broeders van de lagere school. Ik was een buitenbeentje en erg klein, dus een dankbaar object van plagerijen.

Op mijn elfde verhuisden we naar een buitenwijk en kwam ik op een nieuwe basisschool. Daar werd ik de inzet van strijd tussen het schoolhoofd en een deel van de leraren en veranderde vier keer van klas. Aansluiting bij de andere kinderen had ik nauwelijks, maar ik hield er toch één vriend aan over. Die weet dat ik een boek heb geschreven en heeft er twee gekocht.

Drie vrienden
Op het gymnasium was ik aanvankelijk ook een buitenbeentje, maar toen ik doubleerde in de tweede en plots de langste van de klas was geworden, maakte ik drie vrienden. Ik heb hen lang niet gezien, maar ik kan hun adres achterhalen. Ze zullen nieuwsgierig zijn naar mijn boek.
Voor mijn studie geschiedenis verhuisde ik naar Leiden en daar ontmoette ik op college en in het studentenhuis een aantal mensen die vrienden voor het leven werden. Sommigen hebben mij geholpen met de roman en allen weten dat hij bestaat. Uiteraard had ik contact met veel meer studenten, maar het zou een hele klus zijn om hun contactgegevens te achterhalen. Hopelijk is dat niet nodig om het verkoopdoel van vijftig vol te maken.

Goede score
Er zijn een paar momenten in een mensenleven dat hij in een nieuwe omgeving komt en vrienden moet zien te maken. Bij mij was het beginjaar in Leiden zo’n moment. Latere keerpunten in mijn bestaan waren het begin van mijn werkende leven en mijn toetreding tot de gemeenschap van ouders. Voor de volgende post zal ik uitzoeken wat deze nieuwe fases hebben bijgedragen aan mijn sociale leven dat, ondanks de slechte start, vrij rijk is geworden.
 
De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten