vrijdag 25 juni 2021

Somberheid verkoopt wél

Waarom heb ik geen vrolijker boek geschreven dan Een kleine promotie? Ik had tenminste voor een compleet happy end kunnen zorgen. Nu is het weliswaar opwekkend dat de vrouw van de hoofdpersoon bij hem terugkomt, maar de stemming wordt gedrukt door de aanleiding, namelijk Diederiks ziekte. 


Sombere promotie
De vraag kwam bij me op na de meest recente reactie van een lezer. Hij heeft het boek in één keer uitgelezen: “Niet dat het zo vrolijk stemt. De hoofdpersoon zegt zelf dat leven zijn hobby niet is en dat is te merken ook. De beschrijving van een grote organisatie in problemen is goed getroffen en daarmee moedeloos stemmend. Wat een gebakken lucht, onoprechtheid, onwil om echte problemen onder ogen te zien. Alles in verhullende taal, vaagspraak”.   

Meer lezers vinden het boek somber, maar deze reactie raakte mij, omdat mijn nieuwe verhaal evenmin opwekkend lijkt te worden. Natuurlijk, het centrale personage is succesvol in werk en vriendschap, maar in de liefde een klungel. Waarom is dat? Waarom is ze ook daarin niet succesvol? Zou dat geen aantrekkelijker boek opleveren?

Lachende lezer
Als je de klassieke literatuur bekijkt, verkoopt geluk slecht. Dat verandert niet. Positieve boektitels zijn schaars en soms misleidend. De gelukkigen (2016) van Kristine Bilkau beschrijft inderdaad een goed huwelijk, dat echter  in economische tegenspoed kwetsbaar blijkt. Dit boek is wel een succes.

Ik ben bang dat de schrijfster Wanda Reisel (o.a. Baby Storm,1996) gelijk heeft dat “een conflict of dilemma echt een voorwaarde is voor het schrijven. Het gaat om een innerlijk conflict, een conflict met een ander, een maatschappelijk conflict. Liefst allemaal”.

Een kleine promotie beschrijft alle drie en voegt ziekte toe. Eigenlijk is dat ook een conflict, maar dan binnen het lichaam. Ook heb ik wat humor gebruikt, niet dat ik hoofdpersoon Diederik een lachebek wilde maken, maar om de lezer een opsteker te geven.
 
Met dank aan Cécile Sanders (research) en Angeline Jansen (eindredactie)

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten