vrijdag 9 juli 2021

Maillijst maken en hopen een beetje viral te gaan

Volgende week heb ik een afspraak bij de boekhandel om de hoek. Het gaat over het in consignatie nemen van de Riverenbuurt-thriller In de schaduw van de Wolkenkrabber en Een kleine promotie. Hopelijk stijgen de corona-besmettingen niet zo sterk, dat het kabinet de boekwinkels weer sluit. En hopelijk krijgt onze boekverkoper spoedig zijn oude energie terug, want hij heeft zich nog niet helemaal hersteld van heftige covid. Des te belangrijker is een uitgebreide mailinglijst voor de digitale verkoop van mijn roman.

Journalist op het schoolplein
Na de universiteit maak je vrienden bij de toetreding tot de beroepsbevolking en tot het ouderschap. Op het kinderdagverblijf leerden we mensen kennen die we terugzagen op het schoolplein. De kinderen raakten bevriend en ook de ouders. Duurzame banden werden gesmeed en deze mensen steunden ook mijn romanproject. Sommigen mensen uit die tijd raakten uit het zicht. Eén is er in ieder geval geschikt voor mijn mailinglijst.

Mijn eerste baan was aan mijn eigen universiteit en ik ontmoette daar een literair geïnteresseerde docent, die later onder andere meelezer was bij de roman. Als journalist bij de Wereldomroep trok ik vriendschappelijk met veel mensen op, die nu mijn blog lezen. Hen hoef ik niet te mailen. Twee collega’s ben ik blijven zien. Helaas zijn beiden overleden.

Beleggersbladen
Zoals veel journalisten die de vijftig naderen, kwam ik in de financiële sector terecht. Daar maakte ik beleggingsbladen op basis van het werk van de economische analisten, die echter veel te jong waren om bevriend mee te raken. Ik denk dat sommigen nieuws over het boek op prijs zouden stellen. De laatste jaren werkte ik op het hoofdkantoor van een bank, onder andere als speechschrijver voor de topman. Ook hier waren de collega’s meestal jong. Mijn enige vriend uit die prepensioentijd is een vijftiger. Hij kent mijn boek. Andere dierbare collega’s niet. Die kan ik nog per mail verwittiggen.     

Een mystery shopper
Zo heb ik toch een aantal mensen gevonden voor mijn persoonlijke marketinglijst. Hopelijk voldoende om mijn verkoopdoel te bereiken en hen een paar leuke uren te bezorgen. Zo niet, dan moet ik mij onbekende mensen gaan benaderen. Misschien heb ik dat al gedaan, want de laatste verkoop was aan iemand wiens naam mij niets zei. Zou Een kleine promotie alsnog viral gaan?         

De simpelste manier om te reageren is via facebook of
michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten