vrijdag 23 juli 2021

Van der Heijden geeft de 70-jarige moed

Als ik A.F.Th. van der Heijden moet geloven, ligt het grootste deel van mijn literaire leven nog voor me. Hij is van dezelfde jaargang als ik, 1951, en heeft nog vijf boeken in voorbereiding, zo lees ik op het omslag van Stemvorken, een lijvige pil die hij dit jaar heeft gepubliceerd en die ik van een literair angehauchte vriend cadeau heb gekregen voor mijn 70-ste verjaardag. Nuttig leesvoer voor de vakantie en tevens een opsteker, want de jaren doen zich voelen, zeker bij het kruip door-sluip-door met mijn vrouw Angeline in onze compacte Eriba-caravan.


  

Vrouwen uit de schaduw
Ik ging er altijd van uit dat Een kleine promotie mijn laatste boek zou zijn. Daarna zou ik mij onder het motto “geef mijn portie maar aan Fikkie” geheel wijden aan kortetermijnprojectjes zoals bier brouwen, cannabis verbouwen en muziek maken. Bovendien zou ik te oud zijn om alsnog een relevant verhaal te produceren.
Het viel me echter moeilijk om de knip te maken. Ten eerste bedacht ik dat Angeline het verdiende om haar beste haiku’s in boekvorm te zien, digitaal en op papier. Ook kreeg ik inspiratie voor een nieuwe roman, nadat mijn dochter mij gezegd had dat mijn vrouwelijke personages interessanter waren dan de mannelijke. Inderdaad heb ik relatief veel opmerkingen gekregen over Diederiks jongere collega Iris (Een kleine promotie) en bleek de nepschrijfster Marjan de Vries (Inde schaduw van de Wolkenkrabber) de lezer sterk aan te spreken.   

Tandeloze trilogie
En daar komen de plannen bij van mijn leeftijdgenoot Van der Heijden. Concrete plannen, want hij laat de titels afdrukken in Stemvorken, als de delen 9 tot en met 13 van zijn reeks De tandeloze tijd. Deze serie omvat in de werkelijkheid reeds 12 boeken, omdat de auteur de Proloog en het Intermezzo niet meetelt en hij aan deel 3 twee boeken besteedt.
De tandeloze tijd zou oorspronkelijk een trilogie worden. Underpromise and overdeliver geldt ook voor de serie Homo duplex, die niet echt begonnen is, maar al vier delen telt.
Nu kan mijn levenslange productie niet in de schaduw staan van die van Van der Heijden: vier boeken, waarvan drie met een co-auteur. Twee ervan zijn romans, de laatste kostte me vijf jaar. Als ik Van der Heijdens ambitie zou hebben, zou ik minstens 95 moeten worden om die  te realiseren. Nu werd mijn vader 99, maar ik ben al bijna overleden aan kanker en verwacht de 90 niet te halen. Bovendien word je met de jaren trager. Evengoed heeft Van der Heijden mij de hoop gegeven dat ik nog één roman kan voltooien. Met een vrouwelijke verteller, net als Stemvorken van A.F.Th.      

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten