vrijdag 18 juni 2021

Een roman is een privé-voorstelling

Het kopen van een roman is de aanschaf van een kaartje voor een voorstelling, een individuele, persoonlijke kennismaking met het centrale personage. Net als bij theater of cabaret hangt het koopbesluit voor een belangrijk deel af van de artiest, de schrijver in dit geval. Het is niet voor niks dat op de kaft van een roman bijna altijd een biografische schets staat plus foto van de auteur. Op de posterborden die uitgevers voor hun bestsellers huren, staat een aantrekkelijke afbeelding van de auteur centraal. Daarnaast krijgt de titel van het boek veel aandacht. Het verhaal zelf wordt slechts aangeduid met een paar woorden of een generieke naam, zoals “spannende thriller”.


Bonden via de flap
Een emotionele band met de schrijver stimuleert ons om een roman te kopen. De flapteksten en advertenties moeten zo’n persoonlijke relatie tot stand brengen. Een brede campagne om mijzelf en Een kleine promotie onder de aandacht te brengen, gaat mijn financiële middelen te boven. Wat ik kan doen is mij richten op doelgroepen zoals pr-medewerkers, personeelsfunctionarissen en bankmensen, maar ook dat is moeilijk en duur. Praktischer is om eerst de mensen die mij al kennen te vertellen dat ik een interessant boek heb geschreven.   

Juridisch blog
Hoewel dit blog om juridische redenen ben begonnen, is het geleidelijk aan een instrument geworden om mensen enthousiast te maken voor mijn romanproject. Dat het blog MichielsRoman bestaat, liet ik weten via facebook. Ik weet dat elke week vijftig tot tachtig mensen een post van het blog aanklikken. Een aantal doet dit om in het reactieveld reclame te maken voor gebedsgenezers. Ik betwijfel of zij één zin van het blog lezen, of zelfs maar de titel die erboven staat. Mede gezien de namen achter de likes op facebook denk ik dat ik via het blog zo’n honderd verschillende mensen bereik. Zij weten dat mijn roman bestaat en sommigen hebben hem gekocht, maar niet genoeg om de beoogde vijftig boeken te verkopen.  

Duizend bekenden
Volgens mijn researcher zijn er zo’n duizend mensen die een beeld van mij hebben. Een deel van hen zal mij een eikel vinden: die zullen mijn boek waarschijnlijk niet kopen. Alsnog blijven er in principe genoeg over om blij te worden van mijn Een kleine promotie. Als ik ze maar kon vertellen dat hun ex-collega, studiegenoot of familielid, een onderhoudend en waardevol boek heeft geschreven. Zonder tegen ontzaglijke kosten een mediacampagne op te zetten.
 
Met dank aan Cécile Sanders (research) en Angeline Jansen (eindredactie)

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten