vrijdag 11 juni 2021

We moderniseren het verhaal zelf wel

Een cultuurschok, die kreeg ik toen ik een Panorama uit 1973 opensloeg. Reclame voor een Philips kleurentelevisie, want veel mensen keken nog zwart-wit. Voor een lelijke eend  (“Deux-chevaux”) van Citroën die 1 op 72 reed. En veel pagina’s met advertenties voor rookwaar (Willem II-sigaren) en drank (onder andere voor Pimpelburger Bitter van De Kuyper). De levensverwachting nam immers steeds toe en we wilden genieten van de welvaart. En van erotiek, vandaar de rubriek Liefs uit… met bikinimeisjes en reclame voor condooms (Neem gewoon Durex – beter voor beiden).


Panorama en Peyton Place
Mijn vader bond tijdschriften in en sommige zijn historische documenten, zoals de Panorama. Dat vernieuwende blad kwam echter elke week uit. Mijn vader was vlijtig en maakte er vele grote, zware boeken van, waar iedereen nu vanaf wil. Zoals mijn oudere broer, die gelijkvloers gaat wonen en mij de “Pano’s” in de maag splitste. Met pijn in het hart zal ik ze in de al goed gevulde boekenruil zetten, verderop in de straat. Nadat ik me heb laten meenemen naar een universum waarin mensen sliepen in Tweka-uniseks pyjama’s en naar de romantische serie Peyton Place keken onder het genot van koffie uit de “televisiekan”.   

Zorgeloos roken
De schok was heftig omdat ik die tijd vergeten was. Het leven zonder mobiele telefoon, zonder zorgen over rook- en alcoholschade en met kennis die accumuleerde in plaats van verminderde bij elke update. Het leven moet toen volkomen anders zijn geweest en daarom nu moeilijk voorstelbaar, zelfs voor iemand als ik die die tijd nog heeft meegemaakt.
Des te verbazender is het dat we ons moeiteloos kunnen verplaatsen in romanpersonages uit die tijd. Jan Wolkers had vier jaar tevoren de provocerende liefdesroman Turks fruit geschreven. Gerard Reve’s Nader tot U was nog scandaleus.
De stof van de verontwaardiging is allang opgetrokken, mijn hele leven is bijna onherkenbaar veranderd, en toch herlees ik die oude verhalen met plezier. Kennelijk moderniseren we een roman zelf, net als we van de personages mensen maken zoals wij onszelf zien. Lezen is een creatieve actie.

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten