vrijdag 4 juni 2021

Een onverwacht en sober afscheid

De week begon met de mededeling dat een goede vriend van de Wereldomroep ernstig ziek is en dat “bezoek er niet meer in zit”. Hij wil niemand zien behalve zijn naaste familie, omdat hij te zwak is en/of uit trots. Hem kennende speelt dat laatste ook een rol. Tot de diagnose was hij altijd gezond. Ik zal bij de kist afscheid moeten nemen. Met 83 was hij veruit de oudste van mijn vrienden. Alsnog zijn het Shapes of things to come, zoals de Yarbirds zongen. Zo was ik zelf bijna aan kanker overleden. Uit het feit dat je nu post 250 van dit blog aan het lezen bent, moge blijken dat mijn dubbeltje de goede kant uit is gevallen.


Regenboog voor Mulisch
Uit beroepsdeformatie ga je dan denken aan de sterfscènes in je boeken. De thriller In de schaduw van de Wolkenkrabber eindigt met de verdrinking van de hoofdpersoon Marjan de Vries in de Amstel, bij de aanlegplaats waar de begrafenisboot van schrijver Harry Mulisch afmeerde, onder de kleurige stralen van een regenboog.

Of het centrale personage Diederik in Een kleine promotie zijn kanker overleeft, is een open vraag. In ieder geval verwacht zijn vrouw Claudia dat hij het zwaar krijgt, gezien haar motivatie om terug te keren: “Als jij door de hel moet, ga ik met je mee”.  

Treurige uitvaart
Duidelijk is het lot van de vriend wiens sobere uitvaart wordt beschreven. Hij laat geen vrouw na, “die af en toe huilt en dan een troostende arm om zich heen krijgt van een boomlange zoon”. Geen dochter dus die haar een tissue aanreikt. In het betonnige rouwcentrum zijn alleen een buurvrouw en oude vrienden die nu gezeten burgers zijn: “Wetenschappers, ambtenaren, journalisten, mensen met interessante banen kortom, met goede salarissen, gerieflijke huizen en kinderen die dezelfde weg zijn opgegaan”.  

Ex-chef
In de loop van de tijd hadden deze vrienden hun minder succesvolle compaan uit het oog verloren. Zelfs toen ze door toeval ontdekten dat hij een dodelijke ziekte had, hebben zij weinig actie ondernomen en daar hebben ze nu berouw over. Dat heb ik niet met betrekking tot mijn voormalige radiochef. Integendeel: we zagen elkaar niet vaak, maar wel regelmatig en recentelijk stuurde hij me bijna wekelijks mails over mijn blog, waarop ik altijd antwoordde. Des te treuriger is het, dat ik bij leven geen afscheid van hem kan nemen.  

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten