vrijdag 5 maart 2021

Mensen snuffelen graag

Je boek op de plank van de boekwinkel te krijgen – en er af, in de tas van de koper, dat is de taak waarvoor de schrijver zich gesteld ziet. In de VS zou in normale tijden ruim een kwart van de boeken gekozen worden bij het rondneuzen in de boekenzaak. In Nederland zal het traditionele kanaal ook een belangrijke rol blijven spelen, simpelweg omdat veel mensen het leuk vinden om tussen boeken te snuffelen en zo te genieten van hun diversiteit, hun schoonheid en hun geur. 




Donderdagskinderen
Een groot voordeel van in de winkel liggen is dat je ook volstrekte vreemden bereikt. Natuurlijk moet je boek een boeiende voorkant hebben en een achterkant die noodt tot lezen. Ik denk dat Een kleine promotie aan die eisen voldoet, maar dat geldt natuurlijk voor veel boeken op dezelfde plank of in dezelfde etalage.

Aantrekkelijk zijn is een noodzakelijke voorwaarde, maar niet voldoende. De bezoeker moet over de streep getrokken worden. Vaak kent zij de auteursnaam van een eerder boek en verwacht dat ook dit verhaal haar zal bevallen. Bij series kan ook verzameldrang een grote rol spelen: de koper wil de reeks compleet hebben. Auteurs spelen hierop in. Nicci French laat bijvoorbeeld bij de thrillerserie rond psychoanalytica Frieda Klein in de titels steeds een dag van de week voorkomen. Veel mensen die Blauwe maandag, Dinsdag is voorbij en Wachten op woensdag op de plank hebben, zullen Donderdagskinderen daarnaast willen zetten, ook al hebben ze nog een stapeltje boeken dat ze eerder willen lezen.   

Boekhuis in beeld
Nu is het Britse echtpaar Nicci Gerrard en Sean French bekend en met 19 gepubliceerde boeken ook jaloersmakend productief. Ik persoonlijk heb maar drie boeken op mijn naam staan, waarvan één met mijn levenspartner. Dat was Rond kerk en Kurhaus, een geschiedenis van haar geboorteplaats Scheveningen die in 1979 verscheen bij Unieboek.
Qua fictie heb ik samen met mijn researcher In de schaduw van de Wolkenkrabber, geschreven, een literaire thriller die in de Amsterdamse Rivierenbuurt goed verkocht is en nu herzien en opnieuw gedrukt. Wellicht helpt deze heruitgave ook de verkoop van Een kleine promotie, maar waarschijnlijk niet in die mate dat het loont om lid te worden van het Centraal Boekhuis.
Want dat is het probleem van boeken met een kleine oplage zoals mijn roman: de vaste kosten drukken zwaar. Het omslagontwerp kost bijvoorbeeld vijf euro per boek. Natuurlijk schrijf ik uit liefhebberij, maar er zijn grenzen aan hoeveel mijn hobby mag kosten.
Via Bol.com, de rivierenuitgeverij@outlook.com en een paar gemotiveerde boekverkopers moet ik vijftig boeken kunnen verkopen. Als dat vlot gaat en er bij boekhandels elders interesse zou bestaan, komt het Centraal Boekhuis alsnog in beeld.    

Met dank aan Cécile Sanders (research) en Angeline Jansen (eindredactie)

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Geen opmerkingen. Vreemde logica van blogger. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten