vrijdag 19 maart 2021

Een website bouwen in een uur

Alles op het internet is gemakkelijk en gratis. En alles is digitaal mogelijk. Bankieren, eten bestellen, je auto verkopen. Wie nog dingen op de conventionele manier wil doen, is een loser, een deplorable. Papier en potlood heb je alleen nog nodig om te stemmen. Karrevrachten formulieren, massa’s stembussen, hordes vrijwilligers, daar kunnen de IT-genieën in de Petersburgse trollenfabriek weinig mee. 

Ook nog gratis
Zoals alles op internet is ook het maken van een website simpel. Google geeft een lijst van tien websitebouwers die kosteloos zorgen dat je een plek op internet krijgt voor je site. Die site maak je overigens “binnen een uur”, als je Google moet geloven.

De lezer begrijpt dat ik onmiddellijk aan de slag ging met… Ja, welk programma van de tien? De nummer 10, Wordpress, klinkt bekend. Mijn oudste zoon raadt de nummer drie aan, Jimdo. Zijn vrouw heeft daar goede ervaringen mee, maar die vindt programmeren leuk en is erg intelligent. Ik ben minder snugger en baal van IT-werk. “Het is echt simpel, pap,” zegt mijn zoon en ik hóór hem er bij denken: “zelfs jij kan het.”  

Toch een Oeps!
Dus ik aan de slag met Jimdo. Een simpele site waar je Een kleine promotie kunt kopen, dat is alles wat ik wil. De gratis optie bevat alle basisfuncties. Klinkt goed, dus op Aanmelden klikken. Daar zijn drie keuzes. Je kunt je registreren via Google, Facebook of Apple. Of verder gaan met je e-mail. Dat laatste lijkt het eenvoudigste. Ik vul mijn mailadres in. Hij wil ook een wachtwoord. Dat heb ik eertijds gelukkig genoteerd. Wachtwoordsterkte oké. zegt het systeem goedkeurend. Nu even Algemene voorwaarden aanvinken en klikken op Account aanmaken. Simpel zat, maar wacht eens, het wachtwoord blijkt toch niet goed te zijn. Ik moet een bijzonder teken toevoegen. Ik zet een uitroepteken en klik opnieuw Account aanmaken. Oeps! is de reactie. Dat e-mailadres lijkt niet te kloppen. De tekst is in rood, en dat wordt het ook voor mijn ogen. Ik moet even iets anders doen. Een blog schrijven, bijvoorbeeld.  

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten