vrijdag 29 januari 2021

Doel is lachend belasting te betalen

Ik ben deze week officieel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als uitgever, met winstoogmerk. Dat laatste werd mij expliciet gevraagd en ik heb bevestigend geantwoord, al interesseert het me geen biet of ik iets aan mijn boeken verdien. Ik wil gelezen worden. Daarvoor moet ik niet alleen te koop zijn bij rivierenuitgeverij@outlook.com. Ik heb een gerenommeerd platform nodig, zoals bol.com. “Bol” eist een btw-nummer en dat krijg je alleen als je bij de KvK in het handelsregister staat. Kost vijftig piek, maar die verdien je snel terug.



BTW  terugvragen

Van de verkoopprijs van Een kleine promotie, 20,99 euro, moet ik 21% btw afdragen aan de  belastingdienst. Aan de andere kant kan ik de btw terugvragen die ik aan mijn leveranciers betaald heb. Dat gaat om fikse bedragen. De omslagontwerpster bij voorbeeld rekent 605 euro, waarvan 105 euro btw. Die krijg ik terug. De rest, 500 euro, kan ik van de inkomstenbelasting aftrekken.
Natuurlijk staat er tegenover dit tweede fiscale voordeel ook een nadeel. De opbrengst van de verkochte boeken wordt bij mijn inkomen opgeteld. Mocht de roman een bestseller worden, dan valt mijn belastingbate al snel in het niet bij mijn afdrachten aan de Ontvanger. Dat zou ik helemaal niet erg vinden: hoe meer belaste inkomsten, des te meer ik word gelezen.   

Dit kan niet

De kans op een bestseller is gering. Daarvoor zou ik minimaal 100.000 boeken moeten verkopen. In 2015 lukte dat zeven auteurs, onder wie Joris Luyendijk. Van zijn verbijsterende verslag uit de Londense City over de kredietcrisis van 2007 (Dit kan niet waar zijn) gingen toen 306.866 exemplaren over de toonbank. We mogen aannemen dat hij zijn belastingaanslag van 100.000 euro plus lachend heeft voldaan. Had hij maar elk jaar zo’n hoog belastbaar inkomen!
In de praktijk wrijven uitgevers zich al in de handen bij 25.000 verkochte exemplaren. Zelfs een titel met een betaalde oplage van 10.000 maakt hen licht euforisch. Zelf ben ik al heel blij als ik de zeventig boeken verkoop. Die heb ik over als ik presentexemplaren heb gegeven aan iedereen die aan mijn project heeft bijgedragen, of – in het geval van recensenten – zal bijdragen.      

Fluitje van 1 cent
Zeventig exemplaren verkopen, leek een fluitje van een cent, op het eerste gezicht. Bij nadere beschouwing is het een hele klus. Je moet een veelvoud van zeventig mensen laten weten dat je boek bestaat en voor hen 20,99 euro waard zou zijn. En dat het speciaal voor hen bijzonder interessant is, veel meer dan de duizenden andere boeken waaruit ze kunnen kiezen. Het zweet staat mij al in de handen bij het vooruitzicht van dit karwei. Gelukkig is er internet.

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten