vrijdag 22 januari 2021

Eerste verzending romans net op tijd gevierd

Ik heb de eerste twee boeken verstuurd. Het is leuk om bestellingen binnen te krijgen op mijn professionele adres rivierenuitgeverij@outlook.com. De fulfilment van de orders was nog niet helemaal gestroomlijnd. Ik dacht verpakkingen te kopen bij de steunpunten van post.nl, maar de Primera, Ako en Bruna waren dicht. Gelukkig had ik nog twee verpakkingen liggen en voldoende postzegels om te frankeren. Voor de andere belangstellenden moest ik een structurelere oplossing bedenken



Inpakken
Het lijkt zo simpel, verpakkingen bestellen, maar je moet ook hier keuzes maken. Allereerst moet je de juiste maat vaststellen. Dat blijkt de enveloppe voor A5+, achteraf logisch. De keus is dan tussen pakketpost of brievenbusbezorging. Deze laatste is aanzienlijk goedkoper, maar ook hier moet je kiezen: beschermende enveloppen of nette doosjes. Ik viel meteen voor de doosjes, maar mijn partner wees op het grotere gewicht. Bij 350 gram ligt een belangrijke tariefgrens, leerde ik. Eronder moet je vier zegels plakken, daarboven vijf. Scheelt een euro per boek.

Kunstenaar én zakenman

Ik schrijf als kunstenaar, niet als zakenman. Bij de layout heb ik nooit aan zo iets triviaals gedacht als dat het formaat van het boek gevolgen heeft voor de verzendkosten, alleen aan schoonheid. Achteraf stom? Vlug wegen en gelukkig: mijn boek weegt 340 gram. Dat sluit de aantrekkelijke doosjes meteen uit, die zijn te zwaar. De beschermende enveloppen blijken net licht genoeg en zijn met 30,85 euro per honderd de helft goedkoper dan doosjes. Een lang verhaal kort: ik heb nu een ruime voorraad enveloppen en drie boekjes kleurige postzegels. Daarmee kan ik meteen aan de slag als ik deze blogpost live heb gezet.       

Bewaarengelen
Terwijl ik geabsorbeerd was door deze praktische zaken, ontdekte ik dat er over mijn welzijn gewaakt wordt. “Je roman is gedrukt en verkocht,” zei mijn middelste zoon. “Vier je deze mijlpaal?” Ik stond met de mond vol tanden. Natuurlijk had ik deze mijlpaal willen vieren met een feest voor alle betrokkenen, maar de coronamaatregelen maakten dat ondenkbaar. Niet voor mijn zoon en zijn vriendin, bleek, want die stonden gisteren voor de deur met champagne, bloemen en lovende woorden. Het werd een heerlijke avond en op het juiste tijdstip. De dag daarna besloot de Tweede Kamer om ook deze mini-feestjes te verbieden.            

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten