vrijdag 15 januari 2021

Een boek om mama mee te geven

Ze zijn er, de honderd exemplaren van Een kleine promotie. Mijn partner Angeline was onverdeeld blij. Ik zelf was verward, ik kon het niet geloven. Ik heb vijf jaar gewerkt aan het boek. Ik heb op het laatst nog twee weken moeten wachten op levering van de proefdruk door vertraging bij post.nl. Het akkoord dat ik gaf, stamt ook van vorig jaar. Verder was het mailadres van mijn rivierenbuurtuitgeverij om onbekende reden uit de lucht gehaald (is zojuist hersteld). Alles zat tegen en nu stond daar ineens een pellet vol met mooie, serieuze boeken. Mijn boeken.


Mist van pillen

Het zal voor de verwerking van het nieuws niet geholpen hebben, dat ik vol zat met pijnstillers. Ik kreeg zondagnacht vreselijke hoofdpijn die met een paar pillen niet te bestrijden was. De volgende ochtend naar de dokter. Die adviseerde mij per dag vier Ibuprofenpillen te slikken en acht Paracetamollen en drie Tramadollen. Die laatste zijn alleen op recept te krijgen, omdat het verslavende opiaten zijn. Tramadol geeft je inderdaad een fijn gevoel, anders dan de normale pijnstillers die in grote hoeveelheden onprettig zijn. Vanwege de positieve bijwerking is Tramadol ook populair bij mensen zonder pijnklachten. Dat ze dan te suf zijn om auto te rijden, nemen ze op de koop toe.        

Verlustigen
Door de medicijnmist heen begon uiteindelijk door te dringen dat ik een fase verder ben gekomen. Ik kan me nu immers verlustigen aan mijn boek en het cadeau doen aan allen die me hebben geholpen. Hun werk heeft resultaat opgeleverd. Belangstellenden kunnen de roman binnenkort ook op bol.com kopen (nu alleen bij rivierenuitgeverij@outlook.com).

Waarom ben ik dan niet juichend blij? Toen ik vanochtend zand schepte op de urn met mama’s as begreep ik het. Ze had mijn roman zo graag in haar handen gehouden. De kuil in  het familiegraf was ruim en ik had een boek bij me. Zou ik het aan haar meegeven? Ik had het in een plastic zakje. Het was dus beschermd tegen het vochtige zand. Toen besefte ik dat het een vreemde indruk zou maken als ik mama een boek meegaf. Misschien waren grafgiften wel uitdrukkelijk verboden op deze R.K.-begraafplaats. Ik stak de schep in het hoopje zand en liep weg. Met spijt over een gemiste kans.            

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten