vrijdag 27 november 2020

Weg naar einde ‘sucks’

Het ziet er naar uit dat ik een drukker heb, Tukkers in Enschede, die veel in China laten doen. Dat boezemt vertrouwen in. De Chinezen zetten allerlei elektronica in elkaar en dat moet heel nauwkeurig gebeuren. Maar wellicht besteedt het gilde kleine oplages (100 stuks) in Nederland uit. Ik zal in elk geval voorbeelden vragen van romans die ze gedrukt hebben.




Wakker liggen
Eindelijk is het moment in zicht dat het fysieke boek af is. Ik zou dus blij moeten zijn, maar in plaats daarvan lig ik ’s nachts piekerend wakker en ben ik somber. Peter Buwalda (Bonita Avenue, 2012) zei ooit in een interview: “Schrijven is vaak een getijdenstroom van haat en zelfvoldaanheid.” Die tevredenheid herinner ik me nog goed. Ik begon te schrijven toen ik door SNS Reaal werd weggestuurd met een onbekend pensioen en vervolgens kennis maakte met de harde, manipulatieve kant van de bankverzekeraar. Op de afdeling communicatie had ik talloze stukken geschreven over hoe normaal menselijk het bedrijf was. En hoe degelijk. Dat bleek allemaal anders te zijn en mijn roman heette dan ook aanvankelijk De leugenfabriek.      

This thing
Terwijl ik nog een juridische strijd voerde, schreef ik 500 woorden per dag. Lachend om mijn eigen leuke vondsten. Op dit moment haat ik het boek en worstel me door het uitgeefproces. “You hit a certain point where you think to yourself, this thing totally sucks,” zegt een overigens weinig bekende auteur op internet. “Is it a wash and I should just give up?”
Zo voel ik me ook, zo zwaar wegen de laatste loodjes. Een collega zegt opbeurend: “Every writer at some point gets fucking tired of what they're working on. What makes a professional writer vs an amateur is they get to work anyway.”
En dat doe ik dan maar, want ik wil professioneel te werk gaan. Leuk is het dus allemaal niet en toch denk ik al aan het volgende romanproject.
Met dank aan Cécile Sanders (research) en Angeline Jansen (eindredactie)

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten