vrijdag 13 november 2020

Het waarom van het schrijversverdriet

Ik heb er verdriet van, dat ik mama mijn roman niet meer kon tonen. Of mee kon geven in de kist, om samen met haar verbrand te worden. “Een kleine promotie” was voor mij en voor haar een belangrijk project. Ook nadat het verhaal door de commerciële uitgevers was afgewezen en kans op roem en geld was vervluchtigd. Een boek blijft belangrijk, ook als de inhoud maar met weinig mensen gedeeld wordt. 



Dom waarom
Schrijfboeken verdiepen zich zelden in het waarom van het schrijven van een boek. Dat ligt voor hand: de aanschaf van een instructie voor schrijvers maakt de vraag irrelevant. De motivatie verschilt ook. Kinderboekenschrijfster Carry Slee vind schrijven “heel fijn” en een verhaal verzinnen ”het leukste wat er is”. Volgens Geertje Couwenbergh maakt schrijven je een gelukkiger mens. Met haar boek ZIN: lust in je leven door schrijven probeert ze daarom ‘het schrijfvuur in ons aan te wakkeren’. IJdelheid en zelfrechtvaardiging kunnen je ook de pen doen opnemen, gezien de titel van Brenda van Es’ Zo doe je dat, je levensverhaal schrijven.    


Zelf doen
De techniek is zover voortgeschreden dat je zelf thuis je verhaal tot e-boek kunt maken. Een fysiek boek drukken op je eigen printertje kan ook, maar dat blijft door het formaat en de binding een rapport of  een proefversie. Het mist wat het echte, compacte boek heeft: gezag. Mijn schoondochter koopt een fysiek boek alleen, nadat ze het op haar reader gelezen heeft en de moeite waard bevonden. Ze bezit dan ook een bibliotheek vol gelezen, maar puntgave boeken.    

Status onzeker
Het is de vraag of het papieren boek zijn traditionele status nog lang behoudt. Mijn zoon, getrouwd met de bibliofiele schoondochter, mijdt fysieke boeken en gooit ze gedachteloos weg. Laatst deed hij een paar meesterwerken bij het oud vuil. Toen ik hem verbijsterd aankeek, zei hij ter verklaring: “Ik heb ze gelezen.’’    

Met dank aan Cécile Sanders (research) en Angeline Jansen (eindredactie)
De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld


Geen opmerkingen:

Een reactie posten