vrijdag 28 augustus 2020

Lezers sprokkelen met een inhoudelijk omslag


Uiteraard heb ik mijn meelezers ook hun mening gevraagd over het omslagontwerp. De angst in een Poolse landdag terecht te komen, is mij vreemd. Ik ken mezelf als eigenwijs en eigengereid. Ik heb er geen moeite mee om in een groep van honderd mensen een mening te uiten die 99 aanwezigen tegen de haren instrijkt. Geen moeite klinkt trouwens te stoer. Ik betreur het dat de meerderheid mijn visie niet deelt, maar zeg met Maarten Luther: “hier sta ik, ik kan niet anders”.     
 

Jongensheld Dick Bos
De meelezers vinden het omslag “heel aardig” tot “heel mooi”. Wel ouderwets, iemand moest zelfs denken aan de strips van Dick Bos, een jongensheld uit de jaren zestig. Ik zelf las Ollie B. Bommel en Donald Duck, geen Dick Bos of Kapitein Rob. Mijn hoofdpersoon hield waarschijnlijk wél van echte helden. Zelf was hij dat niet. In heb de ontwerpers gevraagd iedere associatie met heldendom te vermijden en Diederik op de kaft minder macho te maken.
Een meelezer suggereerde dat ik de nostalgische uitstraling heb gewild, maar dat is niet het geval. Kennelijk past ze wel bij het verhaal over een zestiger.
 
Zwijgzame auteur
Op het omslag staat de hoofdpersoon, zijn vrouw en een bankgebouw. Mijn vriend- en schrijfcollega ThomasLindblad is daar mordicus tegen, omdat ik al visualiseer wat de lezer zelf met haar fantasie wil invullen. Zelf is hij uiterst terughoudend in het verschaffen van informatie. Homoseksualiteit speelt in al zijn zes romans een grote rol, maar dit is uit het omslag niet af te leiden. Het beeld is neutraal, de samenvatting algemeen en personalia ontbreken of zijn vaag. Ik vind dat jammer, want veel mensen kennen Lindblad en zouden zijn romans ook daarom willen lezen.  
  
Black Box
Thomas presenteert zijn romans als een intrigerende black box. Ik geloof meer in het etalage-principe. Laat zien wat de lezer voor interessants kan verwachten en leg contact. Misschien kent hij mij al of kent hij de financiële wereld. Daarom druk ik een foto af en noem ik twee werkgevers. Dat maakt nieuwsgierig naar wat ik te vertellen heb via mijn Diederik, de oudere bankmedewerker. Lindblad gelooft er kennelijk in dat een verhaal via een paar lezers viraal kan gaan. Ik ben niet zo optimistisch. Ik vrees dat ik elke lezer moet verleiden. Als ik dat goed doe, sprokkel ik nog een aardig aantal bij elkaar.

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten