vrijdag 21 augustus 2020

Schets kaft klaar, ISBN in overweging


De fysieke publicatie van Een kleine promotie nadert met rasse schreden. Het binnenwerk was al klaar en nu heb ik de eerste schets van het omslag gekregen en voor commentaar doorgestuurd aan de meelezers. Maandag stuur ik de ontwerpsters de feedback, de flaptekst en een selfie. Als de kaft klaar is, kan ik rond de tafel met de drukker. Boy, wat zal ik blij zijn om mijn boek te overhandigen aan iedereen die me heeft geholpen. Het was anders een eenzaam avontuur geweest. En natuurlijk zal ik met veel plezier een exemplaar kopen bij bol.com.

 
Britse efficiency
Maar wacht eens: een professioneel boek heeft een ISBN-nummer of correcter: een ISBN wat staat voor International Standard Book Number. De centrale organisatie bevindt zich in Londen, het is een Brits systeem. We schrijven 1965, de computer kwam op en boekhandelsketen WH Smith zag een mogelijkheid om de traffic van boeken een stuk efficiĆ«nter te maken. De toenmalige computers hadden weinig geheugenruimte, dus vroeg het boekenconcern een professor om een unieke code te ontwerpen die de relevante informatie van ieder boek kon bevatten. Dit systeem vormt nog steeds in de meeste landen de basis van de boekdistributie, al is geheugenruimte geen issue meer en kun je boeken gewoon bij naam opzoeken.  
  
Duur boekhuis
In Nederland vraag je een ISBN aan bij het Centraal Boekhuis, de organisatie die de boekhandels belevert. Een ISBN is niet gratis. Integendeel: je betaalt euro 102,20 exclusief 21% BTW. Het CB hanteert intern overigens een andere code. Een ISBN betekent niet dat je boek opgenomen is in het distributiesysteem. Daarvoor moet je een extra aanvraag indienen en betalen, per titel en per geleverd exemplaar.
Ik verwacht niet dat er veel exemplaren van mijn roman via de traditionele boekhandel verkocht worden – tenzij ik ze zelf lever. En dan nog: hoewel ik mijn beste krachten als marketeer zal inzetten, is mijn bereik beperkt en zullen de meeste Nederlandstaligen nooit weten dat mijn keigoede roman bestaat. Jammer maar helaas.
  
Omslagschetsen
Een kleine promotie is het eerste boek van mijn Rivierenuitgeverij, maar hopelijk niet het laatste. Ik wil In de schaduw van de Wolkenkrabber weer beschikbaar maken en een bloemlezing van de haiku’s van mijn echtgenote publiceren. Verder heeft een bevriend schrijver interesse getoond.
Het is waarschijnlijk verstandig om professioneel ogend van start te gaan en dus wat geld uit te geven aan een ISBN. Gezien de buikbobbel die ik vorige week meldde, lijken mijn plannen misschien voorbarig. Intussen ben ik ook door een radioloog onderzocht en kankervrij verklaard. De bobbel is een kleine breuk in het buikvlies. De toekomst strekt zich weer voor me uit.

De simpelste manier om te reageren is via facebook of
michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten