vrijdag 4 september 2020

Meelezers waarschuwen voor confronterende flaptekst

Volgende week druk ik het omslag af. Dan zal ik for better or for worse een beslissing nemen  over de flaptekst. Het gaat om de spoilers. Bij dit blog vormen die geen probleem. Het onderwerp is immers hoe een verhaal tot stand komt en dat kan ik niet vertellen zonder te onthullen hoe het verhaal (af)loopt. Het is een technisch blog en de lezers zullen nieuwsgierig zijn naar wat voor boek Een kleine promotie uiteindelijk geworden is.      


  
Bedorven door spoilers
Het lijkt me overigens dat spoilers bij een roman het leesplezier niet gauw zullen bederven. Bij een thriller gaat het gewoonlijk om de exceptionele gebeurtenissen die iemand beleeft. Een roman als de mijne gaat over hoe de hoofdpersoon gebeurtenissen beleeft waar wij allemaal direct of indirect mee te maken hebben. Die life events mogen dus op de kaft genoemd worden, zodat de aspirant-lezer weet wat voor waar hij krijgt voor zijn geld. Dus schrijf ik op achterkant van de kaft:
Privé worstelt Diederik met potentiestoornissen en symptomen van darmkanker. Zijn vrouw Claudia vindt hem somber en passief. Ze gaat halverwege het verhaal weg om over de relatie na te denken.
Dat stuitte mijn researcher en mijn echtgenote tegen de borst. Zoveel concrete ellende, dat gaat niemand lezen. Het moest milder of in elk geval vager: Privé worstelt Diederik met zijn gezondheid en met zijn huwelijk, suggereert mijn onderzoeker.
   
Afstotende taboes
Natuurlijk schrok ik bij de mededeling dat ik met mijn tekst lezers zal afstoten. Van de andere kant wil ik graag duidelijk maken dat mijn roman taboes doorbreekt. In zekere mate in de beschrijving van de symptomen van darmkanker en de beleving daarvan door de hoofdpersoon en zijn zoon. En helemaal op het gebied van impotentie, waar geen enkele zestiger over klaagt. Het onderwerp als gevolg van het ouder worden is voor mannen onbespreekbaar. Vaak wijten zij het aan de kwaliteit van hun relatie of aan medicijnen. Vrouwen zwijgen er beschaamd over.
Met mijn roman wil ik deprimerende zaken bespreekbaar maken. Tegelijk wil ik de lezer vermaken, hij moet af en toe kunnen lachen. Beide intenties wil ik in mijn tekstje weergeven en dat is kennelijk niet gelukt. Ik zal me beraden op een betere tekst. In Bazel, want daar ga ik volgende week mijn dochter opzoeken. Op vrijdag kom ik terug en dan heb ik het probleem opgelost. Hopelijk. In ieder geval zal ik volgende week de kaft hier afdrukken.

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld


Geen opmerkingen:

Een reactie posten