vrijdag 14 augustus 2020

Buikbobbel staat bevrijding niet in de weg

Ik hunker naar bevrijding. Een schrijver is altijd een gevangene van zijn boek. Dat geldt in hoge mate voor promovendi, voor wie de dissertatie de ultieme bekwaamheidstoets is. Daarna kan het echte leven beginnen. Maar ook hobbyromanciers zijn in de greep van hun verhaal. Zeker als dat gaat over iemand die is zoals zijzelf.
 
 
 
Acute angst
In mijn geval was, want ik heb met werken niks meer te maken. Ik begon Een kleine promotie toen ik gepensioneerd was. Dat is nu vijf jaar geleden en ik begin te vergeten hoe strak mijn levensritme bepaald werd door mijn werk, dat veertig uur per week opslokte. Plicht was de regel, vrijheid de uitzondering.
De twee andere thema’s van mijn boek, gezondheid en relatie, spelen natuurlijk nog een hoofdrol in mijn leven, al is de acute angst voor kanker voorbij. Die had ik van me afgeschreven, dacht ik.
  
Diederik en ik
Niets bleek minder waar. Een maand geleden voelde ik een bobbel in mijn buik en toen was ik weer één met mijn hoofdpersoon Diederik. Bij hem was de stofwisseling het waarschuwingsteken, maar dat maakt geen verschil. Hij verdrong het probleem, onderdrukte zijn angst en ondernam niets om helderheid te krijgen. Ik deed precies hetzelfde, zij het dat ik al na een maand alarm sloeg. Vanochtend zat ik bij de huisarts, die me geruststelde. Het bobbeltje bestond uit onschuldig littekenweefsel, van kanker was geen sprake. Hij verwees me wel door naar een echoscopist, voor de zekerheid. Zo begon mijn kankeronderzoek ook, maar nu lijkt de zaak duidelijker te liggen. Bovendien werden bij het tweejaarlijkse periodiek bevolkingsonderzoek naar darmkanker geen “kwaadaardigheden” aangetroffen.
  
Omslagschetsen
Natuurlijk staan mij nog allerlei gezondheidsproblemen te wachten, maar die beleef ik anders als het boek af is. Dan begint een nieuwe levensfase met – als  God het wil – de komst van een nieuwe generatie nakomelingen. Ik wil daarvan genieten en dan moet het boek af zijn. Hopelijk krijg ik volgende week de eerste schetsen van het omslag. Ik ga dan ook een ISBN-nummer aanvragen en het zetsel perfectioneren. Met de drukker ben ik al in gesprek. De bevrijding nadert.
   

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten