vrijdag 6 maart 2020

Ontwrichtend virus kan tijd opleveren

Het coronavirus knaagt aan allerlei plannen. Eind deze maand zou ik voor drie weken vertrekken naar Bhutan. Dit autoritaire Himalayastaatje zelf meldt nog geen besmettingen, maar we reizen erheen via India. Daar mogen we rekenen op strenge gezondheidscontroles, al geldt voor het Noordoosten geen reisverbod. Nog niet.



Huwelijksreis naar Japan
En dan is er het huwelijk van mijn oudste zoon, op dinsdag 24 maart. De volgende dag wil het echtpaar op huwelijksreis naar Japan. Daar zijn alle scholen gesloten in een poging het virus te isoleren. Of dat lukt is de vraag. Een andere vraag is, of de Japanners reizigers blijven toelaten uit het besmette Nederland.
De hoop is, dat de ziekte de westerse wereld in het najaar niet langer ontwricht. De alarmistische voorspellingen over ebola en sars zijn immers ook niet uitgekomen. Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat de ziekte zich blijft verspreiden tot ze zich overal gevestigd heeft. Zoals de pest in de Middeleeuwen, maar dan veel minder dodelijk. De tijd zal het leren. De kleuren op het kaartje geven het tijdstip aan waarop de pest een gebied bereikte. De epidemie begon in 1347 op De Krim (Oranje) en eindigde in Noord-Rusland (Rood).
Zoals het hoort
Volop afleiding dus, terwijl de eerste versie van het zetsel alle aandacht vraagt. Het leek allemaal simpel: de tekst laten inlopen in het zetprogramma InDesign en een drukker zoeken. De werkelijkheid blijkt weerbarstig. InDesign stelt me voor talloze keuzes. Natuurlijk moet ik het type letter en de grootte bepalen. Het moeilijkste probleem blijkt echter het wit. Hoeveel wit wil ik rond de tekst, tussen de regels, tussen de woorden en tussen de letters. Gelukkig heb ik een dtp’er ingehuurd, want  mijn eigen kennis van InDesign is volkomen weggezakt.
Ik ben geen grafisch toptalent en immuun tegen het innovatievirus. Ik wil een zetsel maken zoals het hoort, professioneel en tijdloos. Helaas blijkt dat ook hier qua technische specificaties vele keuzes nodig zijn, met het risico dat ik toch een vernieuwer word. Door onkunde. De tijd zal het leren, misschien drie weken eerder dan gepland.  

De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld


 

2 opmerkingen:

  1. Echtscheiding en echtelijke doorbraak om uw huwelijk / relatie te redden van breakup en echtscheiding? u contact opnemen met Dr. Adeleke Via E-mail aoba5019@gmail.com Of bel hem direct of WhatsApp Op +27740386124. Hij heeft me geholpen en ik weet zeker dat hij je kan helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

    BeantwoordenVerwijderen