vrijdag 28 februari 2020

Het dure gelijk van mijn hoofdpersoon

Wat zou ik graag over beleggen schrijven! Geen menselijke activiteit die ik ken, confronteert je harder met de kansen die je mist. En met de oorzaken, die terug te voeren zijn op pure zwakte. Hebzucht, gebrek aan daadkracht en durf. Durf vooral om te geloven wat je waarneemt, durf om in de toekomst te kijken en die te accepteren, for better or for worse.


Goed gevoel bij Philips
Bij beleggen denken we vaak aan speculatie op basis van een gevoel (Philips is nu wel genoeg gedaald) of een esotere theorie (op basis van Fibonacci (1170-1250) verwacht ik een koersherstel van 33,3%). Dit soort beleggen is speculatief en een recept voor ruzie en slapeloze nachten.
Waar ik over wil schrijven is beleggen volgens de eendentest: het ziet er uit als een eend, het zwemt als een eend, het kwaakt als een eend, waarschijnlijk ís het een eend. Die test leidt vaak tot contra-intuïtieve inzichten, zoals dat de huizenprijzen weldra zullen dalen. Laat de lezer op zijn volgende feestje eens de proef op de som nemen. Alleen schuchter de mogelijkheid opperen dat huizen minder waard kunnen worden, dat is voldoende om de stemming grondig te verpesten.
Scheiding en kanker
Natuurlijk zijn er meer voorbeelden van moodspoilers. Praten over scheiding op een huwelijksfeest of een herstellende kankerpatiënt vertellen over iemand bij wie de ziekte terugkwam. Bij beleggen leg je je toekomstvisie echter vast. Je telt voor “Flippen” 37,66 euro per aandeel neer, omdat je denkt dat ze vanaf dat punt omhoog gaan. Bij opties geef je zelfs precies aan wanneer je denkt dat Philips op bijvoorbeeld 50 euro staat.
In het gewone leven pas je achterhaalde verwachtingen geleidelijk aan aan de teleurstellende werkelijkheid. Bij beleggen in aandelen is dat moeilijk en bij investeren in opties onmogelijk.


Vier mille misgelopen
Kritisch zijn over je successen, eerlijk zijn over je blunders, accepteren dat je anders denkt dan iedereen om je heen, dat is de prijs van succesvol beleggen. Beleggen vereist een zekere mate van autisme en is niet leuk. Of meestal niet leuk. Waarschijnlijk ben ik te negatief, omdat ik zojuist een grote kans heb gemist.
Ik schreef in mijn vorige post hoe mijn romanpersonage Diederik naar de beurs zou kijken en hoe hij aan zijn sombere analyse geld zou verdienen. Ik beloofde zijn visie te volgen, maar was traag met mijn blog en dacht dat ik na het weekend de opties wel kon kopen. Die gingen maandag meteen drie keer over de kop vanwege coronanieuws. Helaas. Bijna had ik met 2000 euro in drie dagen vier mille verdiend, ruim voldoende om de publicatie van Leven is niet mijn hobby te financieren. Maar ik was te laks.  
De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

2 opmerkingen:

  1. Echtscheiding en echtelijke doorbraak om uw huwelijk / relatie te redden van breakup en echtscheiding? u contact opnemen met Dr. Adeleke Via E-mail aoba5019@gmail.com Of bel hem direct of WhatsApp Op +27740386124. Hij heeft me geholpen en ik weet zeker dat hij je kan helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

    BeantwoordenVerwijderen