vrijdag 20 maart 2020

Hoop is gevestigd op zes april

Ik lig niet naar adem te happen door de virusinfectie of in onhandige kleding zieken te verzorgen. Ook blijft mij het lot bespaard van de ondernemer die de deuren heeft moeten sluiten en nul omzet heeft, maar wel kosten. Ik hoef alleen maar aan mijn boek te werken. Tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben, zijn zeven miljoen Nederlanders besmet en is bij de overgrote meerderheid de ziekte meegevallen. Scholen, restaurants en landsgrenzen zijn weer open en de boekhandels hebben weer normale openingstijden.

  
 
Kreupele slak
En toch vorderde deze week het zetwerk aan de roman met het tempo van een slak die afremt in de bocht. Ieder moment kijk ik naar Reuters en nu.nl voor de laatste stand van zaken qua coronacrisis.
Die raakt mij persoonlijk. De bruiloft van mijn oudste zoon ging niet door, inclusief de huwelijksreis naar Japan. Mijn middelste zoon verkoopt trainingen aan middelbare scholen en moet misschien personeel ontslaan. De jongste kweekt groentes voor restaurants en die zijn gesloten. Mijn dochter werkt in Bazel en stuurt foto’s van lege kantines. Het is in Zwitserland net zoals hier.
Mijn eigen, vooruitbetaalde reis naar Bhutan is eveneens geschrapt. De reisleider probeert geld terug te krijgen, maar Bhutan is straatarm en wij zijn niet de enige gedupeerde toeristen. En sinds heden mag ik niet eens meer naar Den Haag reizen om mijn 94-jarige moeder te bezoeken. Dement als ze is, geniet ze nog enorm van mijn bezoeken. Als deze crisis voorbij is, herkent ze me waarschijnlijk niet meer.    


Twee lange weken
Ik neem me voor om er aanstaande maandag weer voluit tegenaan te gaan. Of dat lukt? De stations en kantoren zijn dan ook leeg, op de straten loopt een ouder met een kinderwagen en holt een jogger. Dat is het. De dreun van de naburige ringweg is verstomd en er vliegen nog maar heel weinig vliegtuigen over. Overal heerst een verlammende stilte.
Mijn hoop is gevestigd op maandag zes april. De RIVM hoopt dan een aantal beperkingen op te heffen. Dat klinkt ongeloofwaardig, want zes april is binnen twee weken. Dat is snel, maar als we iets van de crisis hebben geleerd, is het dat er in veertien dagen veel kan gebeuren. Ook in positieve zin.
De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld




4 opmerkingen:

  1. Succes paps! Meest positieve bericht dat ik sinds een week geleden gehoord heb ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

      Verwijderen
  2. Echtscheiding en echtelijke doorbraak om uw huwelijk / relatie te redden van breakup en echtscheiding? u contact opnemen met Dr. Adeleke Via E-mail aoba5019@gmail.com Of bel hem direct of WhatsApp Op +27740386124. Hij heeft me geholpen en ik weet zeker dat hij je kan helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

    BeantwoordenVerwijderen