vrijdag 27 maart 2020

Liefde in tijden van corona (werktitel)

Ieder nadeel heeft zijn voordeel. Het eerste boek waar de coronacrisis in voorkomt, wordt gegarandeerd een succes. Net als Het bloed van de anderen (1945) van Simone de Beauvoir, de eerste roman na de Tweede Wereldoorlog. Het is niet haar beste roman, maar de actualiteit maakte veel goed, zei ze zelf. Er is een trade-off tussen kwaliteit en actualiteit. Leon Tolstoi schreef uitgebreid en in detail over de mars van Napoleon naar Moskou, die vijftig jaar tevoren plaats had gevonden. Het was de tijdloze kwaliteit van Oorlog en vrede (1869) die de roman relevant maakte.     


Vruchtbare rampen
Historische rampen zijn een vruchtbare voedingsbodem voor de romanschrijver. En niet alleen oorlogen. De Amerikaan Jay McInerney schreef Brightness falls (1992) waarin de relatie van een welgesteld echtpaar onder grote druk komt te staan door een beurscrisis. Na de aanslagen op de Twin Towers in New York voert de schrijver het echtpaar opnieuw ten tonele. In The good life (2006) raakt het onfortuinlijke stel opnieuw in de relationele shit, nu door 9/11 en de nasleep daarvan.    

Verstuikte buurvrouw
Sinds de viruscrisis slaap ik onrustig. Voordeel is dat ik Liefde in tijden van corona (werktitel) helder voor me zie. Een vrouwelijke bioloog komt uit de Zuid-Amerikaanse wildernis en wordt meteen in een hotelletje in quarantaine gezet. Er is één andere gast, een man van haar leeftijd. Ze houden eerst bozig afstand, maar dat verandert als ze elkaar betrappen op illegale uitjes. Het stiekeme en de angst voor de toekomst scheppen een band en leiden tot een liefdesrelatie.
Intussen zit de echtgenoot van de biologe zo veel mogelijk thuis. Een alleenstaande buurvrouw verstuikt haar enkel en vraagt hem om boodschappen te doen. Van het een komt het ander en ze eindigen in bed.
Aan het eind van de roman wordt het stel herenigd. Ze staan op het punt om elkaar uitgebreid te vertellen over hun ontrouw. Dat wordt na enige zinnen zo pijnlijk, dat de vrouw constateert: “We hebben allebei het beste gemaakt van een moeilijke situatie. Laten we samen verder gaan, alsof er niets gebeurd is”. En dat doen ze.


Met dank aan Cécile Sanders (research) en Angeline Jansen (eindredactie)
De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld

2 opmerkingen:

  1. Echtscheiding en echtelijke doorbraak om uw huwelijk / relatie te redden van breakup en echtscheiding? u contact opnemen met Dr. Adeleke Via E-mail aoba5019@gmail.com Of bel hem direct of WhatsApp Op +27740386124. Hij heeft me geholpen en ik weet zeker dat hij je kan helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Liefde is altijd mooi als je met de ware persoon, jij en ware minnaar. Ik ben Mayruris Camplelo Mijn vriendje heeft brak met mij en ik was eenzaam, dus ik was gericht op een zeer vriendelijke en grote spell caster Dr ADELEKE die me hielp om terug te brengen mijn minnaar naar mij en hij vroeg me voor 340 euro voor de items die nodig zijn voor de spreuk en vandaag ben ik met hem nu en we zijn gelukkig samen. Ik ben erg dankbaar voor wat je hebt gedaan voor mij Dr ADELEKE u e-mail hem aoba5019@gmail.com of Whatsapp me via +27740386124.

    BeantwoordenVerwijderen