vrijdag 1 november 2019

Helaas afgewezen, nu Plan B

Er is geen uitgever die Leven is niet mijn hobby wil publiceren. Zeven aangeschreven bedrijven hebben een afwijzing gestuurd. De overige tien hebben nooit iets van zich laten horen. Aangezien ik de laatste manuscripten op 12 juli heb verstuurd, beschouw ik dat als teken dat ze niet warm lopen voor mijn pennenvrucht. Aan een bevestiging van ontvangst doen de meeste uitgevers niet. Of mijn verhaal op het juiste bureau is beland en serieus is bekeken, weet ik maar in één geval.
Maarten Muntinga (Uitgeverij Rainbow) noemt mijn verhaal somber (“uw blog is eigenlijk veel leuker”) en lijkt het te vergelijken met Reve’s De avonden. Een vleiende vergelijking, al vind ik mijn roman een stuk positiever en humoristischer. Houd moed, besluit Muntinga, Reve heeft ook moeten leuren met zijn verhaal.  


Levensdroom
Nu ben ik zeer bereid om nieuwe deuren langs te gaan, maar ik zou niet weten welke. Ik heb alles uit de kast gehaald om de interesse op te wekken en toe te treden tot het selecte groepje professionele romanschrijvers. Dat is mijn droom sinds mijn kindertijd. Een bijna levenslange droom, want ik ben 68. Sporters dromen heftig, maar vrij kort. Als je 35 bent, weet je dat je nooit voor het nationaal elftal geselecteerd zult worden of naar de Olympische Spelen zult gaan. Ontdekt worden als schrijver kan op iedere leeftijd, al heeft deze auteur de hoop opgegeven.   

Wel moedig

Het is triest. Ik doe het mezelf aan, natuurlijk. Wie zich geen persoonlijke doelen stelt, faalt nooit. Hij kan bij elke mislukking zeggen dat hij niet echt zijn best heeft gedaan en het ook niet zo graag wilde. Ik wil heel graag schrijver zijn en hoopte dat ik het ooit zou worden. Het was steeds een troostend perspectief, zoals ik pijnlijk besef nu het wegvalt. Van de andere kant ben ik tevreden dat ik mijn kinderdroom serieus heb durven nemen. En ga ik aan de slag met Plan B: zelf uitgeven.
De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten