vrijdag 8 november 2019

Dapper offerte gevraagd voor 250 boeken

Ben ik blij dat ik een loper ben en geen tikker! In het laatste geval had ik uren achter mijn laptop gezeten, gestrest zinnen schrijvend en wissend. Nu kon ik buiten lopen, losjes mijn gedachten sturend naar de opbouw van mijn Plan B-blog en zinnen verzamelend die bij me opkwamen. Het was wel een vrij lange wandeling, want zelf uitgeven is een gecompliceerde operatie. Gelukkig was ik omringd door herfstkleuren en liep ik onder een koesterende herfstzon.


Betaalde hulp
Zelf uitgeven is moeilijk, maar je hoeft het niet alleen te doen. Talloze websites bieden hulp aan, op het eerste gezicht uit liefde voor boeken, bij nadere beschouwing ook uit liefde voor geld. Wij zien graag uw manuscript, zegt de een, maar betaalde redactie is altijd verplicht. Wij helpen graag bij de marketing, u betaalt de kosten, schrijft de ander. De bemiddeling bij correctie, lay-out en druk is evenmin gratis, al zijn de kosten onzichtbaar. Het is dus zaak om zoveel mogelijk zelf te doen en dan nog moet ik een paar duizend euro uitgeven om mijn roman een kans te geven om door te dringen tot het lezerspubliek.   

Bevlogen Achterhoekers

Om een eerste stap te zetten, heb ik een opgave van de drukkosten gevraagd bij Het Boekenschap B.V. Dat is een bedrijfje van vijf boekenmakers in de oude dorpsschool in Zelhem, in de Achterhoek. Wonend in het pretentieuze maar weinig competente Amsterdam heb ik het buitengebied hoog zitten. De nuchterheid blijkt helaas ook daar relatief. Het Boekenschap noemt zichzelf naast betrokken en betrouwbaar, ook “bevlogen”. Op dat laatste zit ik niet te wachten. Doe normaal!   

Harde keuzes

De drukofferte dwong me tot een paar harde keuzes. Allereerst is er de kwestie van de verwachte oplage. Printing on demand is de meest voorzichtige methode: je bestelt de boeken mondjesmaat, naar behoefte. Het alternatief is meteen een partij in offset te laten drukken. Dit is lonend bij minimaal 250 exemplaren.
Ik verwachtte dat een echte uitgever minimaal 1000 exemplaren van Leven is niet mijn hobby zou kunnen verkopen, waarschijnlijk veel meer. Hoeveel zal ik er zelf aan de man brengen zonder de mediacontacten van een gevestigde uitgever? Voor de meelezers en de promotie heb ik maar 25 exemplaren nodig. Van de andere kant: alles begint met ambitie. Ik heb meteen de prijsopgave gevraagd voor 250 exemplaren. Standaardformaat paperback op sober standaardpapier, dat wel.  

De simpelste manier om te reageren is via facebook of
michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten