vrijdag 22 november 2019

Goed marketingplan, maar boek moet vrolijker

Ik heb veel positieve reacties gekregen op mijn plan om als ervaringsdeskundige op te treden op bijeenkomsten over ouderenbeleid. “Je verhaal over optredens herinnerde mij eraan dat er een heel circuit van sprekers blijkt te bestaan die hun eigen boek promoten,” schreef mijn oudste broer. Hij denkt hierbij allereerst aan signeersessies in boekhandels. “En dan zijn er natuurlijk clubs als de Rotary en Probus die sprekers zoeken.”
Een vriendin die in de politiek zit, schreef de weloverwogen zin: “Ik vind je idee van ervaringsdeskundige een levensvatbare.”
Een andere had voortvarend gegoogeld op de woorden personeelsmanagement oudere werknemers seminars. Ze kreeg een overvloed aan resultaten waaronder de site pw. met de column Oudere werknemers zijn de nieuwe standaard. Zij vraagt zich af of ik mijn optredens moet ophangen aan een blog, want “bloggen kan je goed”.
 
Hartverwarmend vertrouwen
Het is hartverwarmend hoezeer mensen blijken te vertrouwen op mijn vaardigheden als spreker en blogger. Twijfel is er helaas over mijn vermogen om een verkoopbaar boek over ouderenbeleid te schrijven. “Mensen willen goed nieuws horen,” constateerde de vriendin die gegoogeld had. Op Leven is niet mijn hobby zitten ze niet te wachten.
Ik vind de roman hoopgevend: hoofdpersoon Diederik weet op zijn bizarre werkplek te overleven, blijft overeind na het vertrek van zijn vrouw Claudia en stapt dapper het medisch circuit in. Helaas komt het verhaal somber over. “Diederik laat het allemaal maar gebeuren,” zei een meelezer. “Uiteindelijk komt Claudia bij hem terug, maar zelf is hij niks veranderd.”   


Beter leven

Uit de reacties blijkt dat mijn marketingplan goed is. Het past alleen niet bij het product dat ik wil verkopen. De keus is dus om een ander marketinginstrument te zoeken of de roman aan te passen. Het lijkt me het beste om te kijken of ik de roman positiever kan maken. Mijn aanvankelijke bedoeling was om te laten zien dat je de ouderdomsproblemen moet accepteren en dat er dan een nieuw, boeiend leven op je wacht. Die boodschap moet ik duidelijker presenteren.
Ik zal de roman nog één keer kritisch bekijken, maar dat is het dan wel. Uiterlijk in april, op mijn 69-ste verjaardag, moeten de hard copy en het e-boek klaar zijn. Dan ga ik de marketing aanpakken en andere projecten intensiveren zoals brouwen en muziek maken. En misschien bundel ik mijn blogs tot een boek en zoek daarvoor een uitgever. De adressen heb ik nog.   


De simpelste manier om te reageren is via facebook of michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten