vrijdag 15 november 2019

Marketing door luchtig ouderencabaret

De naar eigen zeggen “bevlogen” Achterhoekers van Het Boekenschap B.V. hebben nog niets van zich laten horen. Intussen heb ik de pretentieloze Amsterdammers van printenbind.nl benaderd voor een printofferte. Maandag ga ik er heen om een boekje met papiermonsters op te halen en hun producten te bekijken.


57 titels per dag
De hoofdreden om een officiële uitgever te zoeken, is de marketing van Leven is niet mijn hobby. Natuurlijk is de kwaliteit van een boek belangrijk, maar de doelgroep moet wel weten dat het bestaat en koopwaardig is. Aangezien er elke dag gemiddeld 57 Nederlandstalige titels verschijnen, is het geen eenvoudige klus om aandacht te krijgen. Uitgevers hebben daar ervaring mee en beschikken over een netwerk van journalisten.
Nu alle relevante uitgevers mijn manuscript hebben afgewezen, moet ik zelf mijn publiek benaderen. Maar hoe? Mijn middelste zoon Laurens vertelde mij dat een kennis veel boeken verkocht, omdat hij lezingen gaf over het onderwerp van het boek. Dat bracht me op een idee.   


Geinige ervaringsdeskundige

Mijn roman gaat over de problemen waar oudere werknemers tegenaan lopen. Helaas vind juist deze groeiende doelgroep het verhaal confronterend en somber. Jongeren staan er veel meer open voor. Veel personeelsfunctionarissen zijn jong.
Dat bracht mij op het idee om me aan te  bieden als ervaringsdeskundige voor seminars over ouderenbeleid. Mijn radiocollega’s noemden mij de enige financiële journalist met wie de luisteraar kon lachen. Zelf vind ik het leuk om life op te treden en ik wilde zelfs korte tijd cabaretier worden.     


Groot en kleingeld

Ter oriëntatie zocht ik op de site despreker.nl naar hun aanbod over het onderwerp ouderenbeleid. Deze zoekopdracht leverde geen resultaat op. Wel kreeg ik enig inzicht in de tarieven. Voor een zekere Kim Spinder moet je bijvoorbeeld 2000-4000 euro betalen. Deze innovatiedeskundige stond in het Koninklijk Theater Carré en sprak op de MixMashup in San Francisco, zegt de toelichting wervend. Enthousiast over dit honorarium zocht ik verder en kwam op showbird.nl. Die hebben geen sprekers over ouderenbeleid. Wel de saxofonist Jan van Oort, “een ervaren muzikant die de perfecte sax sound heeft en DJ equipment”. Honorarium voor twee uur: 325 euro plus reiskosten.     

Schrijf je rijk

Ik ben geen twee uur aan het woord en een slechte muzikant. Van de andere kant hebben organisatoren voor bijeenkomsten over ouderenbeleid ruime budgetten. Het activeren van slecht functionerende ouderen levert overheden en bedrijven immers veel geld op.
Laten we heel voorzichtig zijn en uitgaan van 250 euro per optreden. Stel dat de kosten van 250 boeken 3000 euro bedragen. Dan heb ik bruto met zes optredens mijn investering terugverdiend. Ieder verkocht boek is dan winstgevend. Schrijven zou daarmee een profit center worden, in plaats van een dure hobby.   


De simpelste manier om te reageren is via facebook of
michiel.nooren@outlook.com. Onder dit blog komt het reactieveld tevoorschijn als je klikt op Opmerkingen. Klik de klaplijst achter Reageer als open en klik op Naam/URL. Voer je naam in en als URL: www.mn.nl. Jouw naam komt dan in het reactieveld.

1 opmerking: